پرسشنامه مشتری گرایی قاضی (2002)
پرسشنامه مشتری گرایی : پرسشنامه 21 سوال دارد.
مشتری گرایی :
بازار نیازهای مشتری بازاریابی مرکب سودآوری با تأمین رضایت مشتری مقایسه دو نگرش فروش گرایی و مشتری گرایی مفهوم فروش گرایی از داخل به بیرون می نگرد. این مفهوم از کارخانه شروع می شود به محصولات و کالاهای موجود شرکت توجه دارد و به دنبال کسب فروش سودآور، تلاش های فروش و تبلیغات پیشبردی قابل ملاحظه ای را می طلبد.
بر عکس مفهوم فروش، مفهوم بازاریابی دارای نگاهی از بیرون به داخل است . این مفهوم با یک بازار کاملا تعریف شده آغاز می شود روی نیازهای مشتریان تأکید دارد، کلیه فعالیت های بازاریابی را هماهنگ می کند که به نحوی مشتریان را متأثر می سازد و با تأمین رضایت مشتریان به هدف میرسند و سود می آفرینند.
یکی از شرکت های بسیار موفق ١ در زمینه خرده فروشی پوشاک در اولین آگهی خود از عبارت زیر استفاده کرده است:
پرسشنامه استاندارد «مشتری کیست؟ یک مشتری، چه شخصی و چه توسط پست، مهمترین فرد در این شرکت محسوب می شود . مشتری هیچ گاه به ما وابسته نیست، بلکه ما به او وابسته ایم . مشتری مانع کار ما نیست، بلکه هدف کار ما است، ما با خدمت به او در حق او لطف نکرده ایم بلکه او با در اختیار قراردادن چنین فرصتی به ما لطف می کند . نباید با مشتری بحث و یا با او به مسابقه عقلی پرداخت . هیچ کس در بحث با مشتری برنده نیست و مشتری کسی است که خواست های خود را برای ما به ارمغان می آورد و وظیفه ما است که این خواست ها را سودمندانه پاسخ دهیم . سودمند برای مشتری و .برای ما»
روايي و پايايي
این پرسشنامه ترجمه شده از روی یک ابزار به زبان انگلیسی است که تا کنون در ایران اجرا نشده است و نیازمند اعتباریابی (سنجش روایی و پایایی است).اما Quazi روایی این پرسشنامه را مطلوب گزارش کرده و پایایی آن را طبق آلفای کرونباخ بالای 80 ذکر کرده است.
منبع
ali m. quazi , (2002). managerial views of consumerism European journal of marketing vol 36, no1,2