کاهش ارزش برند کوکاکولا در سال ۲۰۱۷

کاهش ارزش برند کوکاکولا در سال ۲۰۱۷

کاهش ارزش برند کوکاکولا در سال ۲۰۱۷:شاید برایتان جالب باشد که محبوب ترین نوشیدنی جهان ؛کوکاکولا اولین بار به‌عنوان دارو وارد بازار شد؛ اما ترکیبات آن تغییر کرد و امروزه ۹۴ درصد مردم دنیا آن را به‌عنوان یکی از نوشیدنی‌های برترجهان می‌شناسند.

نوشابه‌ی‌ کوکاکولا در سال ۱۸۸۶ و توسط یک داروساز به نام جان پمبرتون (John Pemberton) در کلمبوس جورجیا اختراع شد. این نوشیدنی ابتدا به‌عنوان دارو عرضه می‌شد و فرمول ساخت آن به‌صورت اتفاقی بعد از ترکیب شدن با آب گازدار به دست آمد. حق امیتاز این برند و فرمول ساخت این نوشیدنی که تعداد افراد کمی از آن مطلع هستند در سال ۱۸۸۹ توسط آسا کندلر (Asa Candler) خریداری شد و او شرکت کوکاکولا را در سال ۱۸۹۲ راه‌اندازی کرد. این شرکت امروزه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نوشیدنی و مواد غذایی جهان شناخته می‌شود و دفتر اصلی آن در شهر آتلانتا ایالت جورجیا قرار دارد. این برند نوشیدنی‌های متنوعی تولید می‌کند و جالب است بدانید که برندهای فانتا، دسانی، اسپرایت و کوکاکولا زیرو زیر مجموعه‌ی کوکاکولا هستند.

جان پمبرتون که دکتر داروساز بود بعد از شرکت در جنگ‌ جهانی و به پایان رسیدن جنگ تصمیم گرفت که چیزی اختراع کند تا از نظر تجاری برایش درآمد خوبی داشته باشد. او داروهای زیادی اختراع کرد اما همه‌ی آن‌ها با شکست مواجه شدند و هیچ‌کدام از آن‌ها برای او پول‌ساز نبودند. بنابراین پمبرتون بعد از نقل مکان به آتلانتا تصمیم گرفت که شانسش را در بازار نوشیدنی امتحان کند. در آن زمان نوشیدنی‌های گازدار در میان مردم محبوب بودند بنابراین درست کردن یک نوشیدنی گازدار جدید می‌توانست شانس خوبی در بازار داشته باشد و به این ترتیب نوشابه‌های کوکاکولا برای اولین بار تولید شدند. در آن زمان کوکائین و کافئین دو ماده‌ی اصلی این نوشیدنی را تشکیل می‌دادند. کوکائین از برگ کوکا (Coca) گرفته می‌شد و کافئین آن نیز از دانه‌ی کولا (Kola) به دست می‌آمد. درواقع نام این نوشیدنی یعنی Coca-Cola هم از ترکیب نام دو ماده‌ی اصلی آن گرفته شده است که حرف K در کلمه‌ی Kola برای مقاصد تجاری به حرف C تغییر کرده است.

کوکا کولا
استاتیستا گزارشی درباره برند کوکاکولا دارد که بر مبنای کوکاکولا در سال ۲۰۱۵ در بهترین وضعیت خود قرار داشته و در این سال ارزش این برند آن به بالاترین حد خود تاکنون رسیده است. نمودار زیر ارزش برند کوکاکولا را طی سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۷ به تصویر می‌کشد و آنگونه که مشاهده می‌شود بیشتری ارزش به سال ۲۰۱۵ برمی‌گردد، یعنی ۸۳٫۸۴ میلیارد دلار. در سال ۲۰۱۶ ارزش برند کوکاکولا ۳ میلیارد دلار کاهش یافته است.

این کاهش با منفی ۵ درصد همچنان در سال ۲۰۱۷نیز ادامه داشت و بزرگ‌ترین بازارهای منطقه‌ای این شرکت را اروپا، خاور میانه و آفریقا تشکیل می‌دهند.

کوکا

امروزه حدود ۱.۹ میلیارد بطری نوشابه‌ی کوکاکولا در سراسر جهان به فروش می‌رسد و ارزش این برند به ۷۸.۱۴ میلیارد دلار رسیده است. این یعنی ارزش آن از برندهایی مانند پپسی، ساب‌وی و کی‌اف‌سی نیز بیشتر است. یکی از عوامل موفقیت این برند تبلیغات خلاقانه و گسترده‌ی آن است. این برند حتی از اپل و مایکروسافت نیز هزینه‌ی بیشتری بابت تبلیغات خود پرداخت می‌کند و روزبه‌روز به تعداد محصولات و مصرف‌کنندگان آن افزوده می‌شود.

جالب است در مورد این نوشیدنی محبوب نکات جالبی را بازگو نماییم

در فرمول اولیه ساخت کوکاکولا مقدار کمی کوکائین وجود داشت که باعث نشئگی مصرف‌کنندگان می‌شد. در سال ۱۹۰۳، کافئین جایگزین کوکا

در اواخر دهه ۹۰، شرکت کوکاکولا یک سری دستگاه فروش خودکار به کار گرفت که با توجه به میزان تقاضا و درجه حرارت محیط، قیمت را افزایش می‌داد.

نوشابه‌های کوکاکولا تنها در دو کشور کره شمالی و کوبا فروخته نمی‌شوند.

تنوع نوشیدنی‌های کوکاکولا به اندازه‌ای زیاد است که اگر هر روز یک نوع نوشیدنی کوکا‌کولا را بنوشید، بیش از ۹ سال طول می‌کشد تا تمام نوشیدنی‌های آن را امتحان کنید!

اگر تمام قطره‌های تولید شده از نوشیدنی‌های کوکاکولا را در بطری‌های ۸ اونسی (حدود ۲۲۷ گرم) بریزیم و آن‌ها را پشت سر هم قرار دهیم می‌توانیم بیش از ۲ هزار بار به ماه سفر کنیم و برگردیم.

۹۴ درصد مردم دنیا لوگوی معروف قرمز و سفید این برند را می‌شناسند و به طور متوسط هر شخص هر ۴ روز یک‌بار کوکاکولا می‌خورد.

بابانوئل‌هایی که امروزه با این قیافه آن‌ها را می‌شناسیم به لطف تبلیغات کوکاکولا در دهه‌ی ۱۹۲۰ طراحی شده‌اند.

تنها ۲ نفر فرمول ساخت کوکاکولا را می‌دانند. این فرمول تا حدی محرمانه است که این دو شخص نمی‌توانند همزمان سوار هواپیما شوند؛ زیرا ممکن است هواپیما سقوط کند و هر دوی آن‌ها جان خود را از دست بدهند!

اوایل دهه ۱۹۰۰، کوکاکولا برای سفیدپوستان و پپسی برای سیاه‌پوستان تبلیغ می‌کرد!

این برند معتقد است که نامش بعد از کلمه‌ی اوکی به‌عنوان دومین کلمه‌ی پرطرفدار در دنیا شناخته می‌شود.

کوکاکولا به دلیل تحریم‌ اقتصادی در جنگ جهانی دوم، نمی‌توانست به آلمان شربت وارد کند، به همین دلیل با استفاده از مواد اولیه موجود، فانتا را تولید کرد!

برگ‌های گیاه کوکا هنوز هم بخشی از فرمول کوکاکولا است؛ اما کوکائین موجود در آن برای مصارف پزشکی استخراج می‌شود و باقیمانده آن به عنوان طعم دهنده استفاده می‌شود!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *