ادبیات نظری بازاریابی داخلی

internal-marketing

ادبیات نظری بازاریابی داخلی

ادبیات نظری بازاریابی داخلی:ابتدا تعریف مختصری از بازاریابی داخلی انجام دهیم

بازاریابی داخلی عبارت است از جذب، توسعه، انگیزش، و تداوم کیفیت کارکنان از طریق شغل به عنوان یک محصول و ارضای نیازمندیهای آنها

با توجه به مطالعات پیشین یکی از مهمترین عوامل موثر بر رفتار مصرف کنندگان برنامه و استراتژی های بازاریابی می باشد. اجراي يك برنامه بازاريابي دروني براي آموزش، انگيزش، هدايت و رهبري نيروي كار به سطوح بالاتر عملكرد و خشنودي كمك مي كند.

پرسشنامه استاندارد عملکرد کسب و کار(1396)

در بازاريابي دروني اين نكته وجود دارد كه كاركنان، بازار داخلي درون سازماني را شكل مي دهند؛ يعني سازمان يك بازار دروني است كه داراي مشتريان و عرضه كنندگان دروني است و تأمين نيازهاي اين مشتريان دروني براي موفقيت سازمان لازم و ضروري است.

زيرا كه برآورده ساختن نياز كاركنان موجب افزايش انگيزش آنان و در نتيجه افزايش سطح رضايت آنان مي شود كه در نهايت موجب وفاداري بيشتر آنان به سازمان شده و كيفيت خدمات ارائه شده توسط آنان را ارتقا مي دهد.

اگر نيازها و انتظارات آنها تأمين نشود و به آن ها به عنوان يك دارايي هزينه اي و نه به عنوان سرمايه اصلي سازمان نگريسته شود، ارائه محصول و خدمات مناسب و ارزشمند به مشتري ممكن نخواهد بود. بازاريابي دروني بايد مقدم بر بازاريابي خارجي باشد، در غير اين صورت سازمان ممكن است خدمتي را به مشتري پيشنهاد دهد كه از انجام آن ناتوان است.

نارور و اسلاتر ( 1990 ) نيز بيان داشته اند كه توسعه رويكرد بازاريابي دروني به ايجاد فرهنگي منجر مي شود كه به كاراترين و اثربخش ترين شكل، رفتارهايي را شكل مي دهد كه به تدارك خدمات برتر به مشتري منجر خواهد شد.افزايش اهميت نقش كاركنان در صنايع خدماتي، سازمان هاي خدماتي را به سمت پذيرش بازاريابي دروني و نتايج آن هدايت كرده است تا با كاركنان به مانند مشتريان رفتار كنند.

پژوهش هاي متعدد نشان مي دهند به كارگيري بازاريابي داخلي ابزاري مفيد براي توانمند كردن سازمان در پاسخگويي مؤثر به مشتريان و در نهايت بهبود عملكرد سازمان است. نتایج تحقیقات گذشته نشان می دهد که بازاریابی داخلی بر متغیرهایی همچون تعهد سازمانی، یادگیری سازمانی، بازارگرايي ، كارآفريني سازماني و عملکرد تاثیرگذار می باشد.

برای خرید ادبیات نظری بازاریابی داخلی کلیک فرمایید.

1 دیدگاه برای “ادبیات نظری بازاریابی داخلی

  1. اشتراک‌ها: پرسشنامه ارزیابی بازارهای بین المللی وود و همکاران در سال 2000 طراحی شد و دارای 59 سوال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *