ادبیات نظری بازاریابی در شبکه های اجتماعی

ادبیات نظری بازاریابی در شبکه های اجتماعی

ادبیات نظری بازاریابی در شبکه های اجتماعی:يك شبكه‌ اجتماعي ساختاري اجتماعي است كه از گروه‌هايي ـ كه عموما فردي يا سازماني هستند ـ تشكيل شده كه بواسطه يك يا چند نوع از وابستگي‌ها به هم متصلند(منگول و فولدس،2015).

شبكه‌هاي اجتماعي در بستر يك جامعه اطلاعاتي پيچيده، كاركرد موثر شبكه (همگرايي) را تصوير مي‌كند و با نگاهي دقيق‌تر، جامعه تركيبي است از شبكه‌هاي متعدد: شبكه‌هاي ميان سازمان‌ها، شبكه درون سازماني، شبكه‌هاي شخصي، شبكه‌هاي رايانه‌يي و علاوه بر اين‌ها شبكه‌هاي فرا مرزي و اطلاعات از طريق همين بزرگراه‌ها جاري مي‌شود(کیا و نوری مرادآبادی،1391).


فضای مجازی مجال شکل‌گیری اجتماعات جدیدي از کاربران را فراهم می‌کند. از زمان فرديناند تونیس و تلاش او برای تعریف دو گونه تجمع انسانی یعنی “اجتماع” در مقابل “جامعه” (گزلشافت و گمنشافت) به بعد همه متفکران علوم اجتماعی و فرهنگی، رو در رو بودن، محدودیت تعداد و ابتناء بر روابط عاطفی و نه روابط عقلانی را از خصائص بنیانی “اجتماع” عنوان کرده‌اند.هر چند روابط کاربران فضای مجازی رابطه‌ای با واسطه‌است و نه رودررو، اما بسیاری از مطالعه کنندگان اینترنت تمایل دارند از اصطلاح “اجتماع” برای اشاره به جمع کاربران استفاده کنند.در این میان تلاش‌های متعددی درحال انجام است تا حوزه و دامنه معنایی کاربردهای جدید این اصطلاح را برای اشاره به تجمعات کاربران فضای مجازی، روشن سازد.

ازجمله می‌توان به تلاش‌های خانم شلینی ونچرلی اشاره کرد. او به شبکه‌ها و سازمان‌های رسمی که به سامان بخشیدن به روابط و مقررات ارتباطاتی در فضای مجازی اشتغال دارند، می‌پردازد و در ادامه به موضوع اجتماعات کاربران و خصوصیت‌های آنها اشاره می‌کند(ساشی،2012).

اولین شبکه اجتماعی که در ایران مورد استقبال قرار گرفت را می توان “اورکات” دانست. به طوری که کاربران ایرانی این شبکه، پس از برزیل و آمریکا در مقام سوم تعداد اعضا قرار گرفتند. اما پس از مدتی، فعالیت های ایرانیان در این شبکه کاهش یافت و به نوعی عمر اورکات به پایان رسید و کاربران جذب شبکه های اجتماعی جدیدتر مانند “یاهو۳۶۰”، “فرند فید” و “فیس بوک” شدند. هر کدام از این شبکه ها از ویژگی های خاصی برخوردارند که کاربران با توجه به علاقه مندی های خود به فعالیت در آن اقدام می کنند(کیا و نوری مرادآبادی،1391).

دانلود پرسشنامه ادبیات نظری بازاریابی در شبکه های اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *