ادبیات نظری بازاریابی دهان به دهان

ادبیات نظری بازاریابی دهان به دهان

ادبیات نظری بازاریابی دهان به دهان

ادبیات نظری بازاریابی دهان به دهان:در یک مفهوم متروک از بازاریابی، شرکتها به خاطر سود سه وظیفه متمایز را انجام می‌دهند؛ پول به دست میآورند، کالاها را تولید و یا خرید میکنند و بالاخره، آن‌ها را میفروشند. اولین وظیفه مالیه، دومی تولید و سومی بازاریابی نامیده میشود. مسئولیت بازاریابی بعد از آنکه کالاها از خط تولید خارج شدند شروع و با فروش آن‌ها به اتمام میرسد (مظفر و کامران ، 2014).

تعریف بازاریابی دهان به دهان

امروزه بازاریابی دهان به دهان در حال رشد بسیار سریعی است. یکی از ابزارهای رایج بازاریابی و تبلیغات که اثربخشی آن در بازاریابی خدمات نیز به چشم می‌خورد، بازاریابی دهان به دهان میباشد که به صورتهای زیر تعریف می‌شود:

دانلود ادبیات ومبانی نظری بازاریابی دهان به دهان اینترنتی

«فعالیتی که در آن مصرف‌کننده اطلاعات بازاریابی مربوط به محصولات و خدمات را به مصرف‌کننده دیگری منتقل می‌کند» و یا «تلاش سازمان در جهت تشویق، تسهیل و گسترش ارتباطات بازاریابی در میان مصرف‌کنندگان»

        یو و همکاران،2012

بازاریابی دهان به دهان فعالیتی است که از طریق دادن اطلاعات یک مشتری به دیگر مشتریان آن‌ها را راهنمایی اطلاعاتی میکند

             فرجستروم و گینی، 2014


بازاریابی دهان به دهان ارائه انگیزه و دلیلی به افراد جامعه برای اینکه در مورد خدمات و کالاهای شرکت شما با هم به صحبت بپردازند(حضرتی،1393).
بازاریابی دهان به دهان ایجاد فعالیتها و مشوقهایی است که باعث گسترش تبلیغات دهان به دهان تولیدات شما در بین افراد جامعه میگردد (دوهان و همکاران،2012).


این فرآیند بعد غیررسمی داشته و به دلیل ماهیت غیرقابل‌پیش‌بینی انسانی، کمی پیچیده میباشد. لذا برای موفقیت در این راستا لازم است شرایط زیر مهیا گردد (زارع،1391).

مفهوم بازاریابی دهان به دهان

روش دهان به دهان یکی از مؤثرترین استراتژیهای بازاریابی تا به امروز میباشد. این مفهوم به ارتباط غیررسمی، مثبت و منفی، میان اشخاص حول خصوصیات یک تأمین‌کننده و خدمات یا محصولاتش اشاره دارد(جلیل وند و سمیعی،2012).
بازاریابی دهان به دهان بر ارتباط رسمی و خصوصی میان افراد در رابطه با محصولات و خدمات دلالت دارد؛ این ارتباط، بسته به سطوح رضایتمندی اشخاص، میتواند مثبت یا منفی باشد (کوزینتس و همکاران،2012).
WOM به‌گونه‌ای بدخواهانه تبلیغات رایگان نامیده میشود. تعریف کردن WOM عملی دشوار است و محققان تعاریف مختلفی را برای آن برشمرده‌اند؛ آرنت (1976) به‌عنوان یکی از پیشگامان تحقیق، اثر تبلیغات دهان به دهان بر رفتار مصرف‌کنندگان، WOM را به‌عنوان یک ارتباط دهانی، نفر به نفر در مورد یک برند، محصول یا خدمات مابین گیرنده و برقرارکننده ارتباط میداند که به نظر میرسد عاری از هر تأثیر تجاری باشد. این گروهی از پدیدههاست، تبادل افکار و ایده ها میان دو یا چند نفر (الریس،2014).

برای مطاله بیشتر:
ادبیات نظری بازاریابی دهان به دهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *