ادبیات نظری برنامه ریزی استراتژیک
ادبیات نظری برنامه ریزی استراتژیک:سرعت سرسام آور تغییرات در دنیاي کنونی بدین معناست که روش هاي متداول مدیریت نمیتوانند مناسب تغییرات باشند. هنگامی که تغییرات جزیی بود میتوانستیم از تجربه استفاده کنیم ولی هنگامی که تصمیمات جنبه استراتژیک دارند و نتایج بسیار عمده و غیر قابل برگشت هستند نمیتوان از تصمیمگیري هاي مبتنی بر قضاوتهاي شهودي و تجربه مبتنی بر فلسفه هاي مدیریت استفاده کرد. بنابراین فرآیند مدیریت استراتژیک تلاشی است براي تهیه نسخه دوم از آنچه در مغز انسان بسیار باهوش و نخبه میگذرد، یعنی کسی که داراي درك مستقیم از امور است و دانش اطلاعات را با تجزیه و تحلیلهاي علمی در هم میآمیزد، تغییرات را شناسایی کرده و بقاي سازمان در عرصه رقابتها و کشمکشها را فراهم مینماید (واکر و همکاران،1383).
توسعه بر مبناي هر کدام از الگوهاي موجود، بدون توجه و در اختیار گرفتن یک فرآیند برنامه ریزي شده و مدیریت شده، امري محال و غیر ممکن است. بهینه سازي استانداردهاي زندگی در جامعه و کار در سازمان مستلزم بهبود و ارتقاء کیفیت مدیریت در سازمان هاي اقتصادي و اجتماعی است. و براي رسیدن به چنین موقعیتی ناچار از بهینه سازي و اصلاح ساختار بینشی، دانشی و عملی در مقوله مدیریت هستیم تا بتوانیم بهرهوري را افزایش دهیم و از ظرفیت ها، فرصت ها و امکانات موجود کالا و خدمات بیشتري را تولید نماییم و موقعیت هاي اقتصادي بیشتر و بهتري را براي کشور یا سازمان خود فراهم سازیم.
مدیریت استراتژیک فعالیتهای مربوط به بررسی، ارزشیابی و انتخاب استراتژیها، اتخاذ هرگونه تدابیر درون و بیرون سازمانی برای اجرای این استراتژیها و در نهایت کنترل فعالیتهای انجام شده را در برمیگیرد
از دیدگاه براین، مدیریت استراتژیک مجموعه تصمیمها و اقدامات مدیریتی است که عملکرد بلند مدت یک شرکت را تعیین میکند (اعرابی و موسوی،1388).
مدیریت استراتژیک عبارت است از بررسی محیطی (هم محیط خارجی و هم محیط داخلی) که منجر به تدوین استراتژی، اجرای استراتژی، ارزیابی و کنترل میشود. بنابراین مدیریت استراتژیک بر نظارت و ارزیابی بر فرصتها و تهدیدهای خارجی در سایه توجه به نقاط قوت و ضعف یک شرکت تأکید دارد (اعرابی و ايزدي به نقل از شاندلر،1386).
دانلود:ادبیات نظری برنامه ریزی استراتژی