پرسشنامه سازمان یادگیرنده گاردنر(1999)

پرسشنامه سازمان یادگیرنده گاردنر(1999)

پرسشنامه سازمان یادگیرنده توسط گاردنر در سال 1999 طراحی شد و دارای 60سوال می باشد

تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :

شروع يادگيري سازماني مرهون توسعه ي جمعي در تئوري هاي مختلف مديريت مانند آدام اسميت، تيلور، منحني يادگيري و غيره است. مفهوم يادگيري سازماني به سال ۱۹۰۰ ميلادي هنگامي كه فردريك تيلورموضوع انتقال يادگيري به ديگر كاركنان را براي افزايش كارايي و بهبود سازمان مطرح كرد، بر مي­گردد. (سبحاني نژاد، شهائی، یوزباشی، 1389).

البته همگان اذعان داشتند كه انتشار كتاب اصل پنجم: هنر و علم سازمان يادگيرنده نوشته پیتر سنگه مهم ترين روند فكري اين پارادايم مي­باشد و سنگه پايه گذار تفكر علمي سازمان يادگيرنده در سال هاي گذشته بوده است.

سازمان یادگیرنده، سازمانی است، که با ایجاد ساختارها و استراتژی‌ها، به ارتقای یادگیری سازمانی کمک می‌کند. این سازمان دارای مهارت و توانایی ایجاد، کسب و انتقال دانش است و رفتار خودش را طوری تعدیل می‌کند، که منعکس کننده دانش و دیدگاه‌های جدید باشد.

یادگیری سازمانی فرایند بهره گیری از تجربیات سازمانی از طریق کسب دانش و بصیرت، توزیع و تفسیر اطلاعات و تغییر نگرش و رفتار برای بالا بردن سطح تعهد، مسئولیت پذیری و پاسخ گویی اعضا به منظور افزایش اثر بخشی و بهره وری و تامین نیازهای مشتریان و بهبود و بهسازی سازمان در یک محیط متغیر و پویاست

تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه

در این پژوهش منظور از  سازمان یادگیرنده نمره­اي است كه کارکنان به سوالات 60 گویه ای پرسشنامة سازمان یادگیرنده می­دهند .

مولفه های پرسشنامه :

پرسشنامه تک مولفه ای می باشد
دانلودپرسشنامه سازمان یادگیرنده گاردنر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *