مبانی نظری و پیشینه تحقیقات بازاریابی(فصل دوم پایان نامه_ادبیات نظری)

مبانی نظری و پیشینه تحقیقات بازاریابی(فصل دوم پایان نامه_ادبیات نظری)

مبانی نظری و پیشینه تحقیقات بازاریابی(فصل دوم پایان نامه_ادبیات نظری):تحقيقات بازاريابي اغلب به عنوان ابزار بازاريابان جهت اتخاذ تصميم‌هاي بهتر مطرح مي‌گردد. پژوهشگران بازاريابي به منظور شناسايي توان بالقوه بازار، سهم بازار، ميزان رضايت مشتري، رفتار خريدار و همچنين درباره شيوه­هاي قيمت­گذاري، نوع محصول، توزيع، ترفيع و گسترش فروش نيز مطالعه و تحقيق مي‌كنند(کاتلر، 2005،20).

کينير و تيلور (1991) بر اين باورند كه تحقيقات بازاريابي به اجراي مفهوم بازاريابي كمك مي‌كند، زيرا همانگونه كه سازمان اين مفهوم را متناسب سازي مي‌كند، تحقيقات بازاريابي نيز به عنوان شيوه­اي براي يكپارچه سازي اقدامات سازماني و تمركز آن بر روي نيازهاي بازار قلمداد مي‌گردد. تحقيقات بازاريابي همچنين مي‌تواند به عنوان يك عامل مهم در توليد هوش در بازارگرايي مطرح شود و به تمركز تلاش‌هاي سازمان در جستجوي فعالانه و توليد اطلاعات مناسب بازار به منظور تأمين نيازها و خواسته هاي مشتريان كمك نمايد.

 تحقيقات بازاريابي به فرآيندي اطلاق مي‌گردد که طي آن اطلاعات از بازار دريافت، تحليل و انتشار مي‌يابند. از اين رو مي‌تواند در تطابق و هماهنگي سازمان با محيط تجاري نقش بسزايي را ايفا نمايد (مکفيل ،2005، 209). به طور کلي تحقيقات بازاريابي به زعم مالهترا در سالهاي 2000و 2004، عبارتست از شناسايي، جمع آوري، تحليل و انتشار هدفمند و سيستماتيك اطلاعات براي اتخاذ تصميمات مرتبط با شناسايي و حل مسائل و فرصت‌ها در بازاريابي. البته اکر در سال 2005 بر اين باور است كه تحقيقات بازاريابي نه تنها بايد به تهديدات و فرصت­هاي محيطي پاسخ دهد بلكه بيشتر بايد بر جهت گيري به منظور دستيابي به مزيت پايدار تأكيد كند.

برای مطالعه بیشتر:ادبیات و مبانی نظری بازاریابی ویروسی

همزمان با ورود به عصر جديد، تحقيقات بازاريابي بيشتر و بيشتر براي شركت‌هايي كه با رقابت شديد روبرو هستند اهميت مي‌يابد. بارنرد (1999) دو دليل عمده براي رشد مستمر تحقيقات بازاريابي ذكرمي­کند:

در ابتدا، سرعت تجارت به ‌واسطه وجود و عرضه كامپيوترها، تكنولوژي ديجيتال و وسائل ارتباطي افزايش يافته است و دوم آنكه، رشد مستمر تحقيقات بازاريابي، امري صريح براي عمليات جهاني است، همانگونه كه پايان جنگ سرد، سيستم بين المللي جديدي از جهاني سازي ايجاد نموده است(فريدمن  ،1994).
داگلاس و کرايگو (2001) عنوان کردند که؛ کسب و کارها در حال آماده شدن براي رقابتي در قرن بيست و يکم هستند، که به طور رو به رشدي بتوانند از طريق استراتژي‌هايشان تغييرات را در بازارهاي جهاني پيش‌بيني کرده و نسبت به اين تغييرات که آهنگي سريع دارد، واکنشي مناسب نشان دهند. درنتيجه، نيازهاي اطلاعاتي آنها درحال تغيير است و پيچيده‌تر و گوناگون‌تر مي‌شود. اين اطلاعات عنصر مهمي در تصميم گيري صحيح بازاريابي است. تحقيقات بازاريابي به مديران کمک مي‌کند که تغييرات در بازارها را دنبال کنند، استراتژي‌هاي مناسب بازاريابي را در پاسخ به تغييرات بازار طراحي کنند، راه حل‌هاي درستي را براي مسائل ويژه بازاريابي پيدا کرده و همچنين ميزان کارايي شرکت را در بازار ارزيابي نمايند.
دانلود:
مبانی نظری و پیشینه تحقیقات بازاریابی(فصل دوم پایان نامه_ادبیات نظری)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *