موانع و مشکلات بهبود بهره‌وری

بهبود بهره وری

بهبود بهره وری

بهبود بهره وری و هر فرایند، در نخستین گام با موانع و مشکلاتی روبه‌رو است که متولیان بهبود در سازمان باید برای رفع‌وحل آنها اقدام كنند؛ زیرا در غیر این صورت، علیرغم احتمال موفقیت ابتدایی در استقرار سیستم مورد نظر در سازمان، رویه بهبودیافته در سازمان نهادینه نشده و کارها پس از مدتی به روال قبل انجام خواهند شد و نشانی از بهبود در سطح سازمان وجود نخواهد داشت. از جمله موانع و مشکلات بهبود بهره‌وری، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- ناآگاهی عمومی نسبت به مفاهیم و جایگاه بهره‌وری، میزان اهمیت آن و نقش و وظایف افراد در این راستا؛
2- برخورد مقطعی با موضوع بهره‌وری و بی‌توجهی به لزوم پیوستگی روند بهبود بهره‌وری؛
3- بی‌توجهی به فکرهای خلاق و مبتکر؛
4- مقاومت افراد در مقابل تغییر و بی‌میلی نسبت به ترک برخی عادات؛
5- ناهماهنگی و نبود هدایت و نظارت مناسب در بهبود بهره‌وری؛
6- ترس از برخی نمودهای ظاهری بهره‌وری از جمله ترس از بیکاری؛
7- فقدان کارشناسان خبره یا نبود انگیزه برای ارزیابی، تجزیه‌وتحلیل و اندازه‌گیری بهره‌وری.

مدیر خواه برای سود یا بهره‌وری بیشتر تلاش کند، یا کارامدی و عملکرد بهتر کارکنان، باید پیوسته مراقب انگیزش و شایستگی افراد و گروههای کاری باشد. به تعبیری نیمی از وظیفه مدیر جستجوی همیشگی راههای افزایش سطح شایستگی کارکنان است (چینی‌ها ضرب‌المثلی دارند که می‌گویند اگر پسر بهتر از پدر نشود هر دو شکست خورده‌اند

و سایر موانع بهره وری:

  • عدم وجود انگیزه کافی در مسئولین
  • نا آگاهی عمومی نسبت به مفاهیم و جایگاه بهره وری ، میزان اهمیت آن و نقش و وظایف افراد در این راستا
  • بی توجهی به فکرهای خلاق و مبتکر
  • مقاومت افراد در مقابل تغییرات و عدم تمایل به ترک برخی عادات
  • ناهماهنگی و نبود هدایت و نظارت مناسب
  • ضعف تعهد اجرائی
  • عجله در حصول نتیجه
  • عدم وجود کارشناسان خبره و یا عدم انگیزش آنها در ارزیابی سیستم و تجزیه و تحلیل و اندازه گیری بهره وری
  • طراحی نا مناسب شغل

آموزش غیر اثربخش یا ناکافی کارکنان

شرايط لازم براي بهبود بهره وري

سه  عامل كليدي در موفقيت سازمان ارتباط، تعهد، تداوم هستند .

ارتباط:

برنامه بهبود بهره وري شما نيازمند به حمايتي است كه در ارتباط صادقانه و تمام و كمال و همراه با اطمينان بين شما و كارمندانتان بين شما و مديرتان و بين شما و مشتريانتان يعني مردمي كه مصرف كننده كالا و يا استفاده كننده از خدماتي هستند كه واحد شما ارائه مي­دهد وجود دارد.

ارتباط با كارمندان:

با كارمندان خود رو راست باشيد و قبل از پخش شايعات به اين ابهامات پاسخ دهيد. هنگامي كه برنامه در حال اجرا مي باشد بازخور را بطور مثبت و سازنده به واحد خود ارائه دهيد. در ارتباط با موقعيت سازمان، اطلاعات كارمندانتان را بهنگام سازيد. نه تنها سؤالات آنها را پاسخ گوييد بلكه نظرات آنان را نيز پذيرا باشيد و فرصت ابراز نظر به كاركنان داده شود و در خلال انجام كار آنها را تشويق كنيد تا باز خور و نظرات نو ارائه نمايند و در باره مسائل و نيازهاي خود صحبت كنند. هميشه مدير را در جريان پيشرفت برنامه قرار دهيد. نيازهاي سازمان را تشريح كنيد در برخورد با مسائل با توجه به راه حلهاي ارائه شده آماده باشيد. افزايش توان كار را مطرح و در هنگام نياز همكاري كنيد.

تعهد:

براي موفقيت در يك برنامه بهبود بهره وري، شما همچنين به تعهد شخصي و قلبي افراد درگير در برنامه خود نيازمند هستيد. ابتدا حسن تعهد خود را بيازماييد. بايد قلباً باور داشته باشيد كه برنامه شما جامه عمل خواهد پوشيد. شما و كارمندانتان انسانهاي درستي براي انجام اين كار هستيد و اينكه اين برنامه و موفقيت آن براي سازمان شما ضروري و حياتي مي­باشد. تعهد را در ميان اعضاي گروه از طريق هدفگذاري ؛ طرحريزي ايجاد كنيد و تداوم ببخشيد. وظايف مناسب افراد را بطور ماهرانه به عهده آنان واگذار نماييد. كار را به كساني ارجاع نماييد كه از عهده انجام آن كار برآيند. پيوسته اهميت برنامه را در كل و وظيفه هر يك را به طور فردي يادآور شويد. تعهد هنگامي خود را نشان خواهد داد كه گروه بر يك بحران فايق آيد و اين امر فقط بر اثر پيش بيني هاي انجام شده ممكن مي­باشد(هافستد،1983).

از طرف ديگر هيچ چيز مانند شاهد بر باد رفتن زحمات خويش بودن در مقابله با يك مشكل پيش بيني نشده باعث كشتن تعهد نمي­شود. سؤال كنيد كه كجاي كار اشتباه است؟ از كجا بايد مي دانستيم كه چنين اتفاقي روي خواهد داد؟ چگونه مي توانيم از آن جلوگيري كنيم؟ و … در طول مدت انجام كار، خود را الگويي جهت دقت و عملكرد كارمندان خود آنگونه كه از آنها توقع داريد قرار دهيد. وقتي كه تعهد خود را در عمل نشان داديد، آخرين آثار بدبيني نيز در ميان افراد شما از بين خواهد رفت.

تداوم:

بهبود بهره وري يك اتفاق نيست بلكه مستلزم داشتن راه و روش خاصي است. بسياري از سازمانها مشاوراني از خارج استخدام مي­كنند، برنامه هاي كامپيوتري آماده و گرانبها خريداري مي­نمايند، تمام موفقيتهاي اوليه را با هياهوي بسيار اعلام مي­كنند و اين در واقع براي بدست فراموشي سپردن برنامه قبلي بهنگام شروع يك برنامه جديد است. در نتيجه انتظار بر اين است كه از اين به بعد مدت قابل توجهي را صرف نظارت بر پيشرفت برنامه نماييد. بر اجراي كار، وقوف كامل داشته باشيد، در هنگام بروز مشكلات، نيروها را جهت دهي كنيد و وقتي كه توان افرادتان به سستي مي­گرايد به آنها نيروي تازه بدهيد. از شكستهاي خود درس بگيريد و هر يك از موفقيتهاي خود را تبديل به يك روش علمي و استاندارد نمائيد.

1 دیدگاه برای “موانع و مشکلات بهبود بهره‌وری

  1. اشتراک‌ها: دانلود ترجمه مقاله برون ده قلبی، ضربان قلب و میزان سکته مغزی در کنترل دمای هدفمند پس از

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *