پرسشنامه استاندارد ارتباطات کلامی بین کارکنان و مدیران ویلسون(1996)

پرسشنامه استاندارد ارتباطات کلامی بین کارکنان و مدیران

پرسشنامه استاندارد ارتباطات کلامی بین کارکنان و مدیران توسط  ویلسون و همکاران در سال 1996 طراحی شد و دارای 13 سوال می باشد.

تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :

مجموع روابطی را که از طریق گفتن و گفتگو حاصل می شود ارتباط کلامی می گویند.

ارتباط کلامی

در ارتباط کلامی لازم است که استفاده از کلمات بگونه ی با دقت انجام شود که باعث تحریک غیر قابل انتظار احساسات و عواطف مخاطب نگردد بنابراین توصیه میشود که از بکار بردن الفاظ و کلماتی که مفاهیم منفی و مایوس کننده دارند مانند نمیشود، نمیتوانم، غیر ممکن است، نمیخواهم، هرگز، نمیدهم و….. پرهیز شود زیرا مخاطب با آرامش و صبوری به الفاظی که دلپذیر و مثبت هستند گوش میدهد و از آن تاثیر میپذیرد ولی از شنیدن کلمات و جمله های معترضانه و منفی، مضطرب و خشمگین میگردد و نتیجه مطلوب و مناسبی حاصل نمیشود بنابراین کلمات منفی باعث تقویت واگرایی در میان افراد میشود.

ال که با تعریف ارتباط کلامی آشنا شدید در ادامه بخوانید که، در این ارتباط لازم است از قاطعیت در کلام و قدرت کلام  بهره گرفت زیرا کلام قاطع مستقیما به نکته ی اصلی می پردازد و معمولا افرادی که از قاطغیت در کلام برخوردارند معتبرتر، جذاب تر و همچنین قانع کننده تر از سایرین هستند.

ارتباط کلامی

در ارتباط کلامی لازم است که موضوع ارتباط مشخص گردد و پیرامون یک مطلب مذاکره و مکاتبه شود. سعی نمایید که ارتباط در شرایطی بدور از هیجان و اضطراب انجام شود. مسئولیت مواردی که در هر ارتباطی مطرح میشود بایستی از طرف مطرح کننده پذیرفته شود. این نکته دارای اهمیت است که علت عدم موفقیت در یک ارتباط، لزوماً متوجه مخاطب نیست و میتواند از عدم دقت و بکارگیری شرایط و نکات مورد نیاز، از سوی متقاضی ارتباط باشد. لازم است که در مدت برقراری ارتباط، طرفین از فضای مجازی فاصله بگیرند و دقت و تعمق و توجه کاملی به مطالب و مباحثی که مطرح میگردد و همچنین اعتبار و صلاحیت مطرح کننده و منابع و مستندات مطالب بشود.

ارتباط کلامی از آنچنان اهمیتی در موفقیتهای اجتماعی افراد برخوردار است که توجه متخصصین را معطوف خود نموده و آنها را وادار به تالیفات بسیار زیادی در خصوص آداب و چگونگی نگارش و همچنین ایجاد تخصصهای دانشگاهی در حیطه رسانه به عنوان یکی از ابزارهای ارتباط کلامی نموده است و برای نفوذ کلام هرچه بیشتر به آموزشهایی جهت بهبود فرایند گفتگو کردن و فن بیان، فرایند شنیداری و فرایند مطالعه کردن، پرداخته میشود.

تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه

در این پژوهش منظور از  ارتباطات کلامی بین کارکنان و مدیران نمره­اي است كه کارکنان به سوالات 13 گویه ای پرسشنامة ارتباطات کلامی بین کارکنان و مدیران می­دهند .

مولفه های پرسشنامه :

پرسشنامه تک مولفه ای می باشد.

دانلود:

پرسشنامه استاندارد ارتباطات کلامی بین کارکنان و مدیران ویلسون(1996)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *