پرسشنامه استاندارد ارتباطات غیر کلامی نیواسترم و داویس(2002)

پرسشنامه استاندارد ارتباطات غیر کلامی

پرسشنامه استاندارد ارتباطات غیر کلامی توسط نیواسترم و داویس در سال 2002 طراحی شده است.و دارای30 سوال می باشد.

تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :

ارتباط غیرکلامی

منظور از ارتباط غیرکلامی، انتقال معنا و مفهوم بدون استفاده از کلام می باشد. بنابراین هر گونه علائم چهره، حرکات بدن، لحن صدا و غیره که سبب شود مخاطب منظور خاصی را برداشت کند، جز ارتباطات غیرکلامی محسوب می شوند.

فرایند ارسال و دریافت پیام بدون استفاده از واژه ها ست . زبان بدن،‌ حالت چهره،‌ ایما و اشاره ها، حرکات بدن، لمس کردن، فاصله ها، تماس های چشمی و غیره مثال هایی در این باره هستند.

فرایند ارسال و دریافت پیام با کمک واژه ها ست. واژگان گفته ونوشته شده و همچنین زبان اشاره از جمله مثالهای این نوع ارتباط هستند.

ارتباط غیرکلامی

برای داشتن زندگی موفق، آرام و شاد مهمترین عامل توانایی در برقراری ارتباط است . در نگاه اول کسی که خوب صحبت می کند و کلام شیوایی دارد، در برقراری ارتباط مؤثر و مثبت، بهتر عمل می کند ولی برنده پیشتاز نیست، چرا که تنها عامل برقراری ارتباط، کلام وسخنوری نیست .

خوب صحبت کردن لازم است ولی کافی نیست. شما برای موفقیت در ارتباطات باید به دانش دیگری در این حوزه دست پیدا کنید تا بتوانید مانند یک متخصص افراد را تحلیل کنید و در نهایت بهترین خط مشی را برای برقراری ارتباط مؤثر برگزینید.

اگر شما هم علاقه ای به برقراریبهترین و قوی ترین شکل از دوستی ها و ارتباطات دارید باید در این حوزه دانش بیشتری کسب کنید. اگر این مقاله را می خوانید شاید به این خاطر باشد که دوست دارید بدانید که دیگران در مورد چه چیزی فکر می کنند و یا اینکه چه برداشتهایی از شما پیدا می کنند.

مثلاً شاید بخواهید بدانید که آیا آن ها شما را دوست دارند یا بخواهید بدانید که آیا می خواهند شما را فریب دهند یا خیر . یا حتی تنها با نگاه به متوجه شوید که چه نوع آدمهایی هستند . و از همه مهمتر اینکه بخواهید که بهترین تاثیر را مخصوصاً در اولین دیدار روی اطرافیانتان بگذارید.
بسیاری از مردم دوست دارند بدانند که هر ایما و اشاره ای چه معنایی دارد اما در حقیقت بیشتر اوقات خود شخصی هم که این حرکات را انجام می دهد خودش معنایش را نمی داند.

تفاوت زنان و مردان

پژوهش ها به وضوح نشان می دهد که زنان دقیق تر از مردان رفتارهای دیگران را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهند بر همین اساس بهتر از مردان می توانند افراد را شناسایی کنند . تنها استثنایی که وجود دارد زمانی است که فردی قصد فریب دارد مردان به اندازه زنان می توانند رفتارهای فریبنده آن شخص را درک کنند.  یک نکته لازم به ذکر است زبان بدن جزئی از ارتباط غیر کلامی محسوب می شود. زبان بدن به وضعیت بدن،ایما و اشاره ها، تماس های چشمی و…اشاره دارد.

حال آنکه ارتباط غیر کلامی علاوه بر این ها شامل نوع پوشش اشخاص، هنجارهای اجتماعی درمورد لباس و رفتار، جواهرات ، ساعت و…که افراد استفاده می کنند،‌ نحوه استفاده افراد از زمان، لحن وشدت صدا و غیره را نیز شامل می شود.بیشتر ارتباطات ما را ارتباطات غیر کلامی مان تشکیل می دهد. اکثر افراد خواه از این ارتباط آگاهی داشته باشند خواه نداشته باشند،‌ ممکن است بخواهند مقصودی را برسانند اما پیغامی که از زبان بدن آنها دریافت می شود متفاوت با مقصودشان است و به همین خاطر است که افراد بسیار کمی نفوذ کلام دارند.

 تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه

در این پژوهش منظور از  ارتباطات غیر کلامی نمره­اي است كه کارکنان به سوالات 30گویه ای پرسشنامة ارتباطات غیر کلامی می­دهند .

مولفه های پرسشنامه :

پرسشنامه تک مولفه ای می باشد.

دانلود:

پرسشنامه استاندارد ارتباطات غیر کلامی نیواسترم و داویس(2002)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *