پرسشنامه استاندارد تاکتیک‌های سیاسی دوما(1994)

پرسشنامه استاندارد تاکتیک‌های سیاسی

پرسشنامه استاندارد تاکتیک‌های سیاسی توسط دوما در سال 1994 طراحی شد. و دارای 16 سوال در 8 بعد می باشد.

تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :

سياست يك سري اصول و قواعد است كه راه را براي مديران در اتخاذ تصميم نشان می دهد.

در سازمانها سياست يك واقعيت زندگي است. آنان كه نتوانند متوجه رفتارهاي سياسي بشوند نمي توانند اين واقعيت را درك كنند كه سازمان يك سيستم سياسي است. اگر امكان داشت همه سازمانها و گروههاي رسمي موجود در درون سازمانها با اين خصوصيات تعريف شوند دنيا گلستان مي شد: حامي و پشتيبان، هماهنگ، بي غرض، بدون نظر شخصي، مورد اعتماد و اطمينان، ياري دهنده، ‌خيرخواه و داراي روح تعاون و همكاري.

يك ديدگاه غيرسياسي مي تواند ما را هدايت كند تا متقاعد شويم كه كاركنان و اعضاي سازمان هميشه در جهت تامين هدفهاي سازمان گام برميدارند و بدانگونه رفتار مي كنند.

برعكس يك ديدگاه سياسي موجب خواهد شد تا بسياري از چيزهايي را كه مي بينيم به صورت نوعي رفتار نامعقول و بدون منطق در سازمان بپنداريم. بر همين اساس مي توان استدلال كرد مثلا چرا كاركنان و اعضاي سازمانها، اطلاعات را نزد خود نگه ميدارند و مي كوشند تا آنها را پنهان نمايند، ميزان توليد و بازدهي خود را محدود مي كنند، درباره موفقيتهاي خود تبليغات زيادي مي نمايند، شكستهاي خود را پنهان مي كنند، در آمار و ارقام مربوط به عملكرها دست مي برند تا وجهه بهتري به خود بدهند و دست به كارهاي مشابهي ميزنند تا بتوانند اثربخشي و كارآيي سازمان را بسيار عالي نشان دهند.

در واقع سياست هم مثل زيبايي در چشم بيننده قرار دارد. اگر رفتار سياسي بطور صحيح مديريت شود مي تواند ثمرات باارزشي را براي سازمان و افراد به ارمغان بياورد. اين مقاله داراي يك قسمت نتيجه گيري است كه راهبردهايي را براي مديريت رفتار سياسي عنوان نموده است.

رابطه قدرت و سياست

اگر افراد گرد هم آيند و گروه تشكيل دهند صاحب قدرت مي شوند. مردم همواره در پي يك منبع قدرت هستند تا بتوانند از مجراي آن اعمال نفوذ نمايند، ‌به مزايا و پاداشهايي برسند و به مقامات بالاتر ارتقا يابند. زماني كه اعضاي سازمان به قدرت خود جامه عمل بپوشانند، گفته مي شود كه سياستمدار شده اند. آنان كه از مهارتهاي سياسي خوبي برخوردارند مي توانند از پايگاههاي قدرت خود به شيوه اي موثر استفاده كنند.

تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه

در این پژوهش منظور از  تاکتیک‌های سیاسی نمره­اي است كه کارکنان به سوالات 16 گویه ای پرسشنامة تاکتیک‌های سیاسی می­دهند .

مولفه های پرسشنامه :

مولفه های پرسشنامه

 سوالات

اصرار

1 تا 2
جلب مهر و محبت

3 تا 4

تقاضاهای منطقی

5 تا 6
تحریم ها

7 تا 8

مبادلات

9 تا 10
تقاضاهای رو به بالا

11 تا 12

مانع شدن

13 تا 14
 ائتلاف

15 تا 16

دانلود:

پرسشنامه استاندارد تاکتیک‌های سیاسی دوما(1994)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *