پرسشنامه فعالیتهای مدیریت دانش(2006) : مدیریت دانش شامل ابعاد مختلفی است که در مجموع به ایجاد، به اشتراک گذاری و استفاده مؤثر از دانش در یک سازمان کمک می کند. در اینجا مروری دقیق و کامل از ابعاد مدیریت دانش آورده شده است:
1. بعد فرهنگی:
 – فرهنگ سازمانی: ارزش ها، باورها و هنجارهای درون یک سازمان که بر اشتراک دانش، همکاری و یادگیری تأثیر می گذارد.
 – فرهنگ به اشتراک گذاری دانش: میزان تشویق و انگیزه کارکنان برای به اشتراک گذاشتن دانش، تجربیات و تخصص خود با دیگران.
2. بعد فناوری:
 – سیستمهای مدیریت دانش: زیرساخت فناوری، شامل پایگاههای داده، سیستمهای مدیریت محتوا و ابزارهای همکاری که برای جمعآوری، ذخیره و انتشار دانش استفاده میشود.
 – ابزارهای بازیابی اطلاعات: موتورهای جستجو، تجزیه و تحلیل داده ها و برنامه های کاربردی هوش مصنوعی که امکان بازیابی و تجزیه و تحلیل کارآمد دارایی های دانش را فراهم می کند.
3. ابعاد ساختاری:
 – ساختار سازمانی: ترتیب رسمی نقش ها، مسئولیت ها و روابط گزارش دهی که بر جریان دانش در سازمان تأثیر می گذارد.
 – جوامع عملی: شبکه ها و گروه های غیررسمی که به اشتراک گذاری دانش و همکاری میان کارکنان با علایق حرفه ای مشترک را تسهیل می کنند.
4. ابعاد فرآیند:
 – فرآیندهای خلق دانش: مکانیسم هایی برای تولید دانش جدید از طریق تحقیق، نوآوری، حل مسئله و آزمایش.
 – فرآیندهای به اشتراک گذاری دانش: کانال ها و شیوه های رسمی و غیر رسمی برای انتشار دانش در سراسر سازمان.
5. ابعاد انسانی:
 – تخصص فردی: مهارت ها، تجارب و تخصص کارکنان که به پایگاه دانش سازمان کمک می کند.
 – یادگیری و توسعه: برنامه های آموزشی، ابتکارات مربیگری، و فرصت های یادگیری مستمر که دانش فردی و جمعی را افزایش می دهد.
6. بعد استراتژیک:
 – استراتژی دانش: همسویی ابتکارات مدیریت دانش با اهداف استراتژیک سازمان، موقعیت رقابتی و اهداف بلند مدت.
 – مدیریت سرمایه فکری: مدیریت عمدی دارایی های فکری از جمله حق ثبت اختراع، حق چاپ و دانش اختصاصی برای ایجاد ارزش برای سازمان.
7. بعد اخلاقی و حقوقی:
 – حقوق مالکیت معنوی: سیاست ها و شیوه های حاکم بر حفاظت، مالکیت، و استفاده از مالکیت معنوی و دانش اختصاصی.
 – ملاحظات اخلاقی: رهنمودها و هنجارهای مربوط به منبع یابی اخلاقی، اشتراک گذاری و استفاده از دانش در سازمان.
8. مشتری و ابعاد بازار:
 – مدیریت دانش مشتری: استراتژیهایی برای جذب، تجزیه و تحلیل و استفاده از بینش مشتری برای بهبود محصولات، خدمات و تجربیات مشتری.
 – هوش بازار: جمع آوری و تجزیه و تحلیل سیستماتیک روندهای بازار، اطلاعات رقبا و تحولات صنعت برای اطلاع از تصمیم گیری استراتژیک.
9. ابعاد اندازه گیری:
 – شاخص های کلیدی عملکرد (KPIs): معیارهایی که برای ارزیابی اثربخشی فعالیت های مدیریت دانش، مانند حفظ دانش، مشارکت کارکنان، خروجی نوآوری و کیفیت تصمیم گیری استفاده می شود.
 – ارزیابی تأثیر دانش: روشهایی برای ارزیابی تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد، رقابت و سازگاری سازمانی.
10. بعد مدیریت تغییر:
 – آمادگی تغییر: ظرفیت سازمان برای انطباق با شیوه های جدید مدیریت دانش، فناوری ها و تغییرات فرهنگی.
 – رهبری تغییر: نقش رهبری در حمایت از ابتکارات مدیریت دانش، پرورش فرهنگ یادگیری مستمر و ایجاد تغییرات سازمانی.
در نتیجه، ابعاد مدیریت دانش شامل جنبههای فرهنگی، فنآوری، ساختاری، مرتبط با فرآیند، انسان محور، استراتژیک، اخلاقی/قانونی، مشتری/بازار محور، اندازهگیری متمرکز و مدیریت تغییر است. با پرداختن همه جانبه به این ابعاد، سازمان ها می توانند محیطی مساعد برای مدیریت موثر دانش، نوآوری و رشد پایدار ایجاد کنند.
پرسشنامه فعالیتهای مدیریت دانش

پرسشنامه استاندارد فعالیتهای مدیریت دانش(2006)
تعریف مفهومی متغیر :
تعریف عملیاتی: 
مولفه:1
سوالات:5
تحلیل بر اساس میزان نمره پرسشنامه: 
روایی  پرسشنامه: 
 پایایی پرسشنامه:
منبع: 
فرمت:word
تعداد صفحات:5

پرسشنامه استاندارد فعالیتهای مدیریت دانش جین(2007)
تعریف مفهومی متغیر :
تعریف عملیاتی: 
مولفه:1
سوالات:11
تحلیل بر اساس میزان نمره پرسشنامه: 
روایی  پرسشنامه: 
 پایایی پرسشنامه:
منبع: 
فرمت:word
تعداد صفحات:5

پرسشنامه مدیریت دانش سالس و جونز(2002)
تعریف مفهومی متغیر :
تعریف عملیاتی: 
مولفه:1
سوالات:23
تحلیل بر اساس میزان نمره پرسشنامه: 
روایی  پرسشنامه: 
 پایایی پرسشنامه:
منبع: 
فرمت:word
تعداد صفحات:5

