پرسشنامه اعتماد به برند(BTS) (بالستر؛2004)
پرسشنامه اعتماد به برند توسط بالستر (2004) ساخته شده است که از 8 گویه و 2 خرده مقیاس قابلیت اعتماد به برند (4 سوال) و قصد برند (4 سوال) تشکیل شده است که بر اساس طیف لیکرت 5 گزینه ای (کامل مخالفم تا کاملا موافقم)نمره گذاری شده است و الفای کرونباخ به دست آمده بالای 70 درصد می باشد.
تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :
اعتماد به برند عبارت است از درجه توانایی و ظرفیت برند در برآوردن وعده ها و قول های داده شده. مشتریان مایل به درک هویت برندهایی هستند که توانایی بیشتری در برآوردن وعده ها و ایجاد اطمینان در آن ها دارند. اعتماد به برند از دیدگاه مشتری متغیری روان شناختی است که به نسبت دادن مجموعه ای از مفروضات یا گمان ها در رابطه با ستایش پذیری، کمال و کرامت به برند از جانب مشتریان منجر می شود. در تحقیق دیگر نیز، ستودنی بودن برند و کمال برند به عنوان دو بعد اصلی برای ایجاد اعتماد مشتریان به برند مورد توجه قرار گرفتند (احمدی و جعفرزاده کناری، 1393).
بالستر و المن (2001) در تحقيقي تحت عنوان «اعتماد به نام و نشان تجاری در متون وفاداری مشتری» به بررسي ارتباط بين اعتماد به نام و نشان تجاري، رضايتمندي، تعهد و وفاداري مشتري با توجه به عامل درگيري پرداختند. نتايج نشان داد كه اعتماد به نام و نشان تجاري نقش مهمي را در تعهد و وفاداري مشتري بازي ميكند كه به همان ترتيب بر روي مشتري در پذيرش قيمت اثرگذار ميباشد.
همچنين نتايج نشان داد كه رضايت مشتري تاثير مستقيم و مثبتي بر روي اعتماد به نام و نشان تجاري دارد و زماني كه درگيري افزايش يابد، اين اثر قويتر میشود. در موقعيتهاي با درگيري بالا تاثير اعتماد به نام و نشان تجاري بر روي تعهد مشتري، بالاتر از تاثير آن بر روي رضايتمندي است كه منجر به اثر مثبت و مشخصي نيز بر روي پذيرش قيمت مي شود (عبدالوند و نیک فر، 1390).
تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه
در این پژوهش منظور پرسشنامه استاندارد اعتماد به برند نمرهاي است كه کارکنان به سوالات 8سوال پرسشنامة اعتماد به برند میدهند
مولفه های پرسشنامه :
مولفه |
منبع |
سوالات |
قابلیت اعتماد به برند |
(بالستر؛2004) | 1-4 |
قصد برند | (بالستر؛2004) |
5-8 |