پرسشنامه شیوه های مدیریت زنجیره تامین (لی و همکاران؛2006)
پرسشنامه شیوه های مدیریت زنجیره تامین (لی و همکاران؛2006) توسط لی و همکاران ساخته شده است که از25 سوال در 5 بعد(نگرش مشارکت استراتژیک با تأمین کننده، ارتباط با مشتری، سطح به اشتراک گذاری اطّلاعات، کیفیّت به اشتراک گذاری اطّلاعات و تعویق اندازی) تشکیل شده است که بر اساس طیف لیکرت 5 گزینه ای (خیلی کم تا خیلی زیاد )نمره گذاری شده است پرسشنامه توسط علوی(1393) اعتباریابی شده است.و الفای کرونباخ به دست آمده بالای 70 درصد می باشد.
تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :
شیوه های زنجیره تامین: زنجیره تامین شامل همه فعالیتهای مرتبط با جریان و انتقال کالاها از مرحله مواد خام اولیه تا مرحله تحویل محصول به مصرف کننده نهائی(اگرل و حاتامی-ماربینی، 2013)،و جریانهای اطلاعاتی و مالی مرتبط با آن است(تلر و همکاران، 2012). مدیریت زنجیره تامین یعنی یکپارچه سازی این فعالیتها از طریق بهبود روابط زنجیره تامین برای رسیدن به یک مزیت رقابتی پایدار(علوی، 1393).
هدف مدیریت زنجیره تأمین یکپارچه سازی اطّلاعات و جریان مواد در سراسر زنجیره تأمین به عنوان یک سلاح رقابتی می باشد، تن و همکاران روابط بین شیوه های مدیریت تأمین کنندگان ، شیوه های روابط با مشتریان و عملکرد سازمانی را کشف نمودند.هدف مدیریت زنجیره تأمین در نهایت بهبود عملکرد سازمانی است.که در این تحقیق این متغیر دارای ابعاد 1.مشارکت استراتژیک با تأمین کننده 2.ارتباط با مشتری 3.سطح به اشتراک گذاری اطلاعات 4.کیفیت به اشتراک گذاری اطّلاعات 5.تعویق اندازی)لی و همکاران، 2006).
تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه
در این پژوهش منظور شیوه های زنجیره تامین نمرهاي است كه کارکنان به سوالات 25سوال پرسشنامة شیوه های زنجیره تامین میدهند
مولفه های پرسشنامه :
جدول 3-2)مولفه ها و زیرسازه ها | ||
مولفه ها |
زیرسازه ها |
تعداد سئوالات زیر سازه |
شیوه های اجرای مدیریت زنجیره تآمین | مشارکت استراتژیک با تأمین کننده |
6 |
ارتباط با مشتری |
5 | |
سطح به اشتراک گذاری اطّلاعات |
6 |
|
کیفیّت به اشتراک گذاری اطّلاعات |
5 | |
تعویق اندازی |
3 |