پرسشنامه استاندارد محیط فروشگاه جانگ می و همکارران(2008)

پرسشنامه استاندارد محیط فروشگاه توسط جانگ می و همکاران در سال 2008  ساخته شده است ودارای 4 سوال در 1 بعدمی باشد.و بر اساس طیف پنج گزینه ای لیکرت(خیلی کم تا خیلی زیاد)ساخته شده است. الفای کرونباخ این پرسشنامه 819/0 می باشد.

تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :

عوامل طراحی فروشگاه به عناصر عملکرد ( چیدمان فروشگاه، ویترین، راحتی و حفظ حریم خصوصی) و زیبایی ( معماری، رنگ، مواد و سبک ) طبقه بندی می شوند. با استفاده از این عناصر خرده فروشان به فروشگاه هویت می دهند و باعث تشویق فعالیت های خرید مشتریان می شوند. عوامل اجتماعی افرادی را که در محیط فروشگاه هستند را توصیف می کند که شامل تعداد، نوع و رفتار فروشندگان و مشتریان است. ( جونگ می و همکاران، ۲۰۰۸).

واقعیت این است که از لحظه ورود مشتری به فروشگاه ، پروسه ای طی می شود که مهمترین بخش آن جلب توجه مشتریان است ، مشتری قبل از لمس کالا و برخورد چهره به چهره با فروشندگان از طریق محیط داخل فروشگاه با برند ، محصول و تولید کننده ارتباط برقرار می کند که اگر این ارتباط با آگاهی و به کمک تمامی فضاهای داخلی فروشگاه ، به سوی ارتباطی دوسویه هدایت نشود ، منجر به از دست دادن مشتری می گردد .

بر طبق تئوري استنباط، افراد براساس نشانه هاي در دسترسشان در محيط فيزيكي استنباط مي كنند و آن را معني دار مي دانند در ميان آنها مي توان از موزيك، تراكم جمعيت، دكور، تعداد فروشندگان، چينش، نورپردازي،سر و صدا و علائم نام برد

 اين فاكتورهاي محسوس(موزيك، چينش، دكور و غيره ) تحت كنترل خرده فروش ها قرار دارند، بر روي تمايل مشتريان به تداوم خريد تاثير مستقيم مي گذارند.

در بحث محیط فیزیکی فروشگاه مفاهیمی چون  Visual merchandising به معنای “بازارپردازی بصری” راهگشا می باشد.

با تغییر جهت تجارت از عمده فروشی به سوی خرده فروشی ها ، کارکردهای بصری در محیط فروشگاه از اهمیت خاصی برخوردار شد. در همین راستا توجه به مسایلی مانند نحوه قفسه بندی و چیدمان درست محصول ، نحوه ارایه محصول ، بسته بندی مناسب، ترکیب رنگ ها و نورها ، فروش در نقطه خرید ، نوع لباس فروشندگان ، نمایش کارکردهای محصول و استفاده از ابزار تبلیغاتی مناسب درون فروشگاه برای افزایش جلب توجه مصرف کننده که منجر به فروش در نقطه خرید شود شدت یافت.

بازارپردازي بصری شامل اطلاعاتی است که مشتری دریافت می کند چه در خارج چه در داخل فروشگاه

دانلود:پرسشنامه استاندارد محیط فروشگاه جانگ می و همکارران(2008)

مولفه های پرسشنامه :

مولفه های پرسشنامه                                            سوالات
محیط فروشگاه 1 تا 4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *