اثر ابزارهاي بازاريابي سبز بر روي رفتار خريد مصرف كننده

اثر ابزارهاي بازاريابي سبز بر روي رفتار خريد مصرف كننده

بازاريابي سبز:نگراني سالهاي اخير در مورد محيط زيست در همه ابعاد و حوزه ها مشاهده مي شود.اين موضوع كه منابع محدود ما دچار آسيب شده است و ادامه اين روند آينده حيات بشر را بر روي كره ي زمين مختل خواهد كرد، مسئولان و متفكران را بر آن داشته تا در اين زمينه چاره اي بينديشند.


طی سالهای اخیر، نگرانی افراد در مورد محیط زیست نه تنها یک مبحث حائز اهمیت برای عموم بلکه در تحقیقات آکادمیک نیز موضوع با اهمیتی تلقی می شود.سرآغاز این مباحث از آمریکا و اروپای غربی می باشد. از تغییرات مهمی که در مورد مصرف کننده و محیط اطراف وی وجود دارد مرتبط با محصولات است در ضمن سطح آگاهی عموم در مورد محیط از دهه1970 در حال افزایش است.
این عوامل در شروع انقلاب سبز و جهت کمک به محیط زیست برای جلوگیری از آسیب های بیشتر می تواند کمک کننده باشد.در واقع بازاریابی سبز به عنوان بازاریابی جهت پاسخ به اثراتی که به محیط در امر طراحی،تولید،بسته بندی،برچسب سازی و مصرف وارد می آید به حداقل کاهش دهد.
از دیر باز بازاریابی سبز برحوزه محصول(شامل بسته بندی و برچسب سازی) و استراتژی های ارتقایی  متمرکز بوده است. درک حرکتهای متحد و فشارهای وارده برای سبز بودن ضروری است زیرا این امر می تواند ما را به سمتی رهنمون سازد که بدانیم چطور بازاریابی سبز در همه فعالیتهای سازمانی اجرا می شود. شرکت ها رویکرد استراتژیک کارآفرینی زیست محیطی را به کار  می برند تا فرصتی را برای تغییر فرایند توسعه محصولات رضایت بخش، نو و تکنیکی داشته باشند و سود رقابتی ایجاد گردد به همان نسبت تغییراتی در فشارهای وارده در مورد فعالیتهای گذشته به وجود آمد.
رفتار خرید به طور کلی شامل پنج بخش است:کشف نیاز،جستجوی راه حل، ارزیابی راه حلها،تصمیم به خرید و رفتار پس از خرید.عواملی نظیر عوامل اجتماعی- فرهنگی،عوامل روانی،فردی-آمیخته بازاریابی وعوامل موقعیتی بر رفتار خرید مصرف کننده اثر گذار است.
علاوه بر سازمانها،مصرف کنندگان نیز در مقابل مسائل زیست محیطی مسئول هستند و با خرید محصولات سبز در این فرایند مشارکت می کنند.اگر چه دلایل مشارکت در فعالیتهای سبز و نوع تعهد آنان به محیط متفاوت است، اما نقش مصرف کنندگان سبز در نگهداری از محیط زیست بسیار حیاتی است. عموما این مصرف کنندگان از محصولاتی که ممکن است سلامت خود  دیگران را به خطر اندازد،در طول فرایند تولید آسیب جدی به محیط زیست وارد آورد،انرژی زیادی مصرف کند،ضایعات فراوانی به همراه داشته باشد،در استخراج مواد اولیه مورد نیاز به گونه های گیاهی و حیوانی در حال انقراض و منابع طبیعی محیط زیست آسیب وارد کند،دوری می نماید.


به کارگیری ابزارهای بازاریابی سبز،نقش مهمی را در ارتباط با رفتار قطعی خرید در مصرف کننده ایفا می کند.بنابراین منجر به کاهش اثرات مخرب محصولاتی با ترکیبات مصنوعی می شود. البته نتایج بدست آمده ممکن است تنها مرتبط با یک فرهنگ خاص،زمان یا ناحیه جغرافیایی خاص باشد.به دلیل پیچیدگی رفتار خرید سبز مصرف کننده،اکثر یافته ها با فرهنگ ها یا نواحی جغرافیایی دیگر تطابق ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *