پرسشنامه استاندارد اخلاق سازمانی و رضایت و تعهد كاركنان چیکوه و همکاران(2004)

پرسشنامه استاندارد اخلاق سازمانی و رضایت و تعهد كاركنان

پرسشنامه استاندارد اخلاق سازمانی و رضایت و تعهد كاركنان توسط چیکوه و همکاران در سال 2004 طراحی شده است.و دارای 20 سوال در 5 بعد می باشد.

تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :

اخلاق سازمانی عبارت از نظام ارزشها و الگوهای اساسی رفتار در سازمان است که در طول زمان شکل گرفته و توسط اعضا مورد قبول واقع شده است.

ارزش‌های سازمانی

زمانی که فردی به استخدام سازمانی در می‌آید، باید ارزش‌ها و فرهنگ آن سازمان را هم بشناسد و آنها را بپذیرد. سازمان‌های موفق ارزش‌ها و چشم‌انداز سازمان‌شان را نه تنها با کارکنان‌شان که با مشتریان‌شان هم در میان می‌گذارند. به این ترتیب کارکنان متوجه می‌شوند که از آنها چه انتظاری می‌رود و آنها چگونه می‌توانند به موفقیت سازمانشان کمک کنند.

چشم‌انداز و ارزش‌های سازمان به کارکنان اجازه می‌دهند که به هدف مشترکی وفادار بمانند و همه با هم سازمان را به آن سمت پیش ببرند. سازمان و افرادش باید فرهنگ و ارزش کشوری که در آن فعالیت می‌کنند را هم بشناسند و سعی کنند آن را با فرهنگ فردی و سازمانی‌شان همراستا کنند.

ارزش‌های فرهنگی

سازمان‌ها و افراد مخصوصا سازمان‌هایی که به صورت بین‌المللی فعالیت می‌کنند، باید فرهنگ و ارزش‌های افرادی که با آنها کار می‌کنند را بشناسند تا بتوانند مذاکرات و تراکنش‌های مفیدی را با آنها برقرار کنند. درست همانطور که کشور‌ها از فرهنگ شهروندان‌شان تاثیر می‌گیرند، سازمان‌ها هم از فرهنگ و ارزش کارکنان‌شان تاثیر می‌پذیرند. در دنیای تجارت بین‌المللی امروزی، ما باید تفاوت ارزش‌ها و فرهنگ‌ها را بشناسیم تا به این ترتیب بتوانیم با سازمان‌هایی که فراتر از مرز‌ها هستند، کار کنیم.

به کار گرفتن ارزش‌های فرهنگی خاص زمانی که با فرهنگ دیگری سرو کار داریم، کار بسیار دشواری است. احتمال دارد که ارزش‌های یک فرهنگ با ارزش‌های فرهنگ دیگر همخوانی نداشته باشند. یک فرهنگ خاص ممکن است نوآوری را امری منفی بشناسند نه پیشرفت؛ در حالی که فرهنگ دیگری ممکن است تصمیم‌گیری کند را تنبلی قلمداد کند نه احتیاط. سازمان‌ها باید برای ارزش‌هایی که برای همه طرف ایجاد ارزش می‌کنند، مصالحه کنند نه اینکه برخی ارزش‌ها را به کناری بگذارند.

دوراهی‌های اخلاقی

تصمیم‌گیری و مدیریت در کسب و کار همیشه هم در سطح بالایی از هدایت اخلاقی صورت نمی‌گیرد. تحقیقات نشان می‌دهد که این موضوع نتیجه ترجیحات افراد برای خشنود کردن خودشان و اولویت دادن خود به سازمان است. میان خودخواهی افراد و از خود گذشتگی تفاوت فراوانی وجود دارد.

زمانی که ارزش‌های افراد با ارزش‌های سازمانی که در آن مشغول به کار هستند همراستا نباشند، آن فرد برای مدت طولانی در سازمان نمی‌ماند. همینطور زمانی که ارزش‌های یک مشتری با ارزش‌های سازمان همسو نباشند، در این صورت سازمان نمی‌تواند محصولات و ایده‌های جدید را به سادگی پیاده‌سازی کند. همراستا بودن با ارزش‌های سازمانی می‌تواند به حل کردن تضاد‌های اخلاقی زمانی که ارزش‌ها با یکدیگر همخوانی ندارند کمک کند.

علاوه بر اینها برای اینکه مطمئن شویم که دوراهی‌های اخلاقی اتفاق نمی‌افتند، باید به سه سوال جواب دهیم. آیا نتیجه تصمیمی ‌که می‌گیریم با ارزش‌های سازمانی همراستا است؟ آیا ارزش‌های مشتری با ارزش‌های این تصمیم همراستا است؟ و اینکه آیا این تصمیم به ارتباط بهتر میان ارزش‌های مشتری و سازمان می‌انجامد؟ جواب دادن به این سه سوال می‌تواند جلوی رخ دادن هر گونه تناقض اخلاقی را بگیرد.

اخلاق در محل کار

ما همیشه این قانون‌ها را شنیده‌ایم و به آنها عمل کرده‌ایم. به کسی صدمه نزن، دزدی نکن، دروغ نگو و معروف‌تر از همه اینکه «برای دیگران همان کاری را بکن که انتظار داری آنها برای تو بکنند». اکثر افراد سعی می‌کنند در زندگی شخصی‌شان این قوانین را رعایت کنند. بسیاری فکر می‌کنند که اخلاقیات چیزی است که به باور‌های شخصی افراد بستگی دارد و ربطی به کسب و کار ندارد. حتی اخلاق در برخی از کسب و کارها پذیرفته شده نیست؛ چرا که اکثرا مردم فکر می‌کنند که کسب و کار به معنای انجام دادن بهترین کار است، نه درست ترین کار.

در نهایت اینکه اخلاق به معنای گرفتن تصمیماتی است که ممکن است همیشه هم خوب به نظر نرسند و به نفع شما تمام نشوند. تصمیمات اخلاقی تصمیمات درست هستند و نمونه‌هایی از تصمیماتی که باید با به خاطر داشتن آنها زندگی کرد.

تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه

در این پژوهش منظور از  اخلاق سازمانی نمره­اي است كه کارکنان به سوالات 20 گویه ای پرسشنامة اخلاق سازمانی می­دهند .

مولفه های پرسشنامه :

مولفه های پرسشنامه

  سوالات
رضایت شغلی نسبت به سرپرست

1 تا 4

حمایت مدیریت عالی از رفتار اخلاقی

5 تا 8
جو اخلاقی

9 تا 12

خیرخواهی

13 تا 16
نظم و انضباط

17 تا 20

دانلود:
پرسشنامه استاندارد اخلاق سازمانی و رضایت و تعهد كاركنان چیکوه و همکاران(2004)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *