دانلود ترجمه مقاله سرعت نسبی مابین طبقات برای تقویت لرزه ای با چارچوب های فولادی – الزویر ۲۰۱۸

دانلود ترجمه مقاله سرعت نسبی مابین طبقات برای تقویت لرزه ای با چارچوب های فولادی – الزویر ۲۰۱۸

دانلود ترجمه مقاله سرعت نسبی مابین طبقات برای تقویت لرزه ای با چارچوب های فولادی – الزویر ۲۰۱۸:در این کار ، معادله هایی ارائه شده است که می تواند یک تخمین سریع و راحت برای IV در سطوح خاص IDR ارائه کند که می توان از آن ها برای MRF های فولادی استفاده کرد . معادله های ارائه شده همبستگی خوبی با کران های بالا و پایین این سطوح IDR دارند. معادله های IV، متناظر با این سطوح خاص IDR سپس در روند تقویت لرزه ای برای MRF های فولادی صفحه ای مورد استفاده قرار می گیرند که در آن ها، میراگر های لزج قرار داده شده اند.

عنوان فارسی مقاله:

در مورد استفاده از سرعت نسبی مابین طبقات برای تقویت لرزه ای با چارچوب های فولادی به همراه میراگرهای چسبناک

عنوان انگلیسی مقاله:
سال انتشار میلادی: 2018
نشریه:

الزویر

دینامیک خاک و مهندسی زلزله – Soil Dynamics and Earthquake Engineering

کلمات کلیدی فارسی:
میراگر لزج، سرعت نسبی بین طبقات، جابجایی نسبی بین طبقات، قاب فولادی، تقویت لرزه ای
کلمات کلیدی انگلیسی:
Interstorey velocity – Interstorey drift – Steel frames – Seismic retrofit – Viscous dampers
تعداد صفحات ترجمه شده: ۲۷ صفحه (شامل ۱ صفحه رفرنس انگلیسی) با فونت ۱۴ B Nazanin
نویسندگان:
Vasileia E. Logotheti، Theoni C. Kafetzi، George A. Papagiannopoulos، Dimitris L. Karabalis
موضوع: سازه، مدیریت ساخت و زلزله
دسته بندی رشته: مهندسی عمران
فرمت فایل انگلیسی: 14 صفحه با فرمت pdf
فرمت فایل ترجمه شده: Word
کیفیت ترجمه: عالی
نوع مقاله: isi
تعداد رفرنس:  

مقاله انگلیسی+ترجمه فارسی

فهرست مطالب

چکیده
۱- مقدمه
۲- تحلیل های لرزه ای از قاب های مقاومت گشتاور صفحه فولادی
۲-۱- MRF های در نظر گرفته شده
۲-۲- حرکات لرزه ای زمین و مدل سازی برای تحلیل غیر خطی غیر الاستیک
۳- محاسبه و استفاده از معادله ی IV
۴- استفاده از IV در تقویت های لرزه ای از یک MRF با میراگر های لزج
۵- نتایج برای قاب های تقویت شده و مباحث در این زمینه
۶- جمع بندی و نیاز های آتی
منابع


چکیده

یک فرمول ساده در این مطالعه ارائه شده است که سرعت نسبی بین طبقات در سازه های قاب فولادی را در سطوح خاص جابجایی نسبی بین طبقات، ارائه می کند. معادله ی ارائه شده به صورت آماری از تغییرات سرعت نسبی کف همراه با بیشترین مقدار سرعت سازه، به دست آمده است. این نتایج بر اساس تحلیل پیشینه زمانی غیر الاستیک غیر خطی از تعدادی از گشتاور فولادی صفحه ای در قاب های مقاومت کننده، به دست آمده است. ما می توانیم از این مطالعه برای اهداف محاسباتی تقویت های لرزه ای استفاده کنیم، یعنی برای مشخص کردن ابعاد میراگر های لزج خطی یا غیر خطی که قرار است در یک قاب فولادی قرار بگیرند. یک نمونه ی عددی دقیق نیز ارائه شده است و جمع بندی مرتبط با صحت و قابلیت کاربرد سرعت میان طبقات نیز در انتهای این مقاله ، مطرح شده است.


Abstract

A simple formula is proposed that provides interstorey velocities of steel framed structures at specific interstorey drift levels. The proposed equation is statistically derived from the variation of floor relative velocity results along the height of the structure. These results are obtained by non-linear inelastic time history analyses of a number of plane steel moment resisting frames. The proposed equation can then be used for seismic retrofit purposes, i.e., in dimensioning the linear or non-linear viscous dampers to be inserted in a steel frame. A detailed numerical example is provided and conclusions regarding the accuracy and the potential use of interstorey velocity are drawn.


نمونه ترجمه مقاله:دانلود ترجمه مقاله تقویت لرزه ای

  1. مقدمه

تغییرات در بیشترین سرعت بین طبقات ، به عنوان یکی از پارامتر های کلیدی برای ارزیابی تاثیر میراگر های لزج همراه با تاثیر ارتفاع و تعیین نیاز برای این میراگر ها، در نظر گرفته می شود [1]. این تغییرات ( توزیع) به نظر تا حد زیادی مبتنی بر حالت های ( تعداد طبقات) سازه ی مد نظر دارد.

در قوانین ساخت و ساز، مانند قانون ASCE 7-10  [2] بیشترین سرعت بین طبقات در زمان طراحی (IV) به صورت تقریبی در حالت های بنیادی و حالت های بالاتر با استفاده از بیشترین جابجایی بین طبقات در زمان طراحی (IDR) ، محاسبه می شود. این تخمین به ما امکان محاسبه ی بیشترین نیروی میرایی از نظر طراحی IDR را می دهد. علاوه بر  این، قوانین ساخت و ساز مانند ASCE 7-10 [2] ، به نظر این موضوع را قبول کرده اند که موثر ترین روش تخصیص میراگر های لزج ، قرار دادن آن ها در مکانی است که IDR های بزرگ ایجاد می شوند. ازین رو، بیشترین IDR برای مشخص کردن بیشترین IV مورد استفاده قرار می گیرد، اما بدون در نظر گرفتن رابطه ی واقعی بیشترین مقدار IDR و IV که بر اساس مدل های ساختمانی ساده و یا شکل حالت اول محاسبه شده است. در مقالاتی که تا کنون ارائه شده است ، رابطه ی بین IDR و IV  معمولا با استفاده از  مدل های ساده ی ساختمانی و شکل حالت اول [3و4] محاسبه می شوند و یا با استفاده از سیستم هایی با یک درجه ی آزادی و بیشترین مقدار جابجایی آن ها محاسبه می شوند [5و6]. اهمیت داشتن تخمین های قابل اعتماد از IV درست ، اولین مرتبه توسط Pekcan et al. [7] در بررسی سرعت های عملیاتی میراگر های غیر خطی مورد تاکید قرار گرفت و اخیرا نیز Favvata [8] این موضوع را در زمینه ی ضربه گیری لرزه ای ساختمان های مجاور، بررسی کرده است .

در این مقاله هدف ما ایجاد کردن یک رابطه بین مقادیر IDR و IV برای قاب های مقاومت گشتاور فولادی (MRF ها ) می باشد. به صورت خاص، پاسخ های لرزه ای از نظر جابجایی نسبی طبقات و سرعت های نسبی نیز با استفاده از تحلیل های غیر الاستیک غیر خطی از 20 MRF صفحه ی فولادی تحت 22 حرکت لرزه ای واقعی و ثبت شده ( شتاب سنجی ها) به دست آمده است. سپس برای هر کدام از جفت های قاب – شتاب سنج، تغییرات در IDR و IV با در نظر داشتن مقدار ارتفاع، ایجاد شده است. با در نظر داشتن یک مقدار خاص برای IDR نسبت به ارتفاع ، مثلا 1.5% ، IV متناظر ثابت نگاه داشته می شود. پردازش های آماری این مقادیر IV به ما این امکان را می دهد تا یک معادله را به دست بیاوریم که IV را نسبت به ارتفاع برای یک سازه با IDR خاص، ارائه می کند.

سپس ما از معادله ی ارائه شده استفاده می کنیم تا در یک طرح لرزه ای تقویت شده ، ابعاد میراگر های لزج را مبتنی بر IV به دست بیاوریم و در نهایت، یک بازه ی IDR مشخص را به عنوان بازه ی هدف مشخص کنیم. یک نمونه شامل تقویت یک ساختمان با 12 طبقه و 4 طرفه ارائه شده است که MRF های فولادی در آن مورد استفاده قرار گرفته است. این MRF های فولادی یا با استفاده از میراگر های خطی لزج  و یا با موارد غیر خطی ، تقویت شده است.  MRF های تقویت شده سپس تحت تحلیل های پیشینه ی زمانی غیر الاستیک غیر خطی  قرار می گیرند و نیرو های IDR ، IV   و میراگر محاسبه می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *