پرسشنامه استاندارد نوآوری سازمانی 5 سوالی
پرسشنامه استاندارد نوآوری سازمانی توسط نورزی کلی در سال1394با استفاده از مدل دیبرل و همکاران (2014) ساخته شد.پرسشنامه5سوال و با استفاده از طیف لیکرت(خیلی کم تا خیلی زیاد) نمره گذاری شده است و الفای کرونباخ کل پرسشنامه به دست امده739/0 باشد.
تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :
نوآوری سازمانی
به خوبی میدانیم که اغلب بررسیهای صورت گرفته طی چند دهه اخیر پیرامون تاثیرات اقتصادی ناشی از تغییرات و دگرگونیهای تکنولوژیکی با توجه به نوعی گرایش بخش تولید بودهاند. در واقع، همواره طی مدت مدیدی خدمات از نظر فناوری در حال پس رفت پنداشته شدهاند و نوآوری صرفاً نقش حاشیهای (یا حتی منفی) در تبیین مجموع عملکرد این بخش و راهبردهای رقابتی در شرکتها ایفا نموده است. طی دهه اخیر، تدریجاً این دیدگان به چالش کشیده شده است(هاو و همکاران 2012) .
نوآوری
منظور از نوآوری خلاقیت متجلی شده و به مرحله عمل رسیده است، به عبارت دیگر نوآوری یعنی اندیشه خلاق تحقق یافته؛ نوآوری همانا ارائه محصول، فرایند و خدمات جدید به بازار است؛ نوآوری بکارگیری تواناییهای ذهنی برای ایجاد یک فکر یا مفهوم جدید است. نوآوری، بکارگیری ایدههای نوین ناشی از خلاقیت است. در واقع به پیاده ساختن ایدهٔ ناشی از خلاقیت که به صورت یک محصول یا خدمت تازه ارائه شود، نوآوری گویند.
نوآوری فناوری :
ارتباطات بین اجزا، روشها، فرآیندها و تکنیکهایی است که در محصول یا خدمت استفاده میشوند و ممکن است به نوآوری سازمانی نیاز داشته باشد و یا نداشته باشد.
نوآوری بازار :
شامل دانش جدید در کانالهای توزیع، محصول و کاربردها برای انتظارات، ارزش، نیازها و خواستههای مشتریان است و هدف اصلی آن بهبود آمیخته بازاریابی (محصول، قیمت، توزیع و ترفیع) است.
نوآوری تدریجی :
عبارت است از اضافه کردن تغییراتی بر روی مدل کسب و کار و یا تکنولوژیهای موجود و بهبود آن ها.
نوآوری نفوذی : گویای تغییر اساسی در مدل کسب و کار (ربع پایین سمت راست ماتریس تکاملی) یا تکنولوژی (ربع بالای سمت چپ ماتریس تکاملی) میباشد.
نوآوری رادیکال : این نوآوری حاصل مدیریت موفق شرکت در مواردی است که به صورت همزمان مدل کسب و کار و تکنولوژی تغییر میکند.
تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه
میزانپرسشنامه استاندارد نوآوری سازمانی بر اساس گویه های 1 تا 5 مورد سنجش قرار میگیرید.
.مولفه های پرسشنامه :
مولفه های پرسشنامه | منابع | سوالات |
نوآوری سازمانی | نورزی کلی(1394) با استفاده از مدل دیبرل و همکاران(2014) | 1-5 |