پرسشنامه استاندارد ارزیابی عزّت نفس فرد در سازمان کینگ(2003)

پرسشنامه استاندارد ارزیابی عزّت نفس فرد در سازمان

پرسشنامه استاندارد ارزیابی عزّت نفس فرد در سازمان توسط کینگ در سال 2003 طراحی شده است.و دارای 10 سوال می باشد.

تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :

عزت نفس، باور و اعتقادی است که فرد، دربارهٔ ارزش و اهمیت خود دارد. حرمت نفس را می‌توان با عوامل مختلف توضیح داد از جمله فردی که حرمت نفس دارد معتقد است که انسان مقدّس است و به دلیل این مقدّس بودن نمی‌توان او را قربانی اعتقادات و ارزش‌های دیگران کرد، عامل بعد همه انسان‌ها با هم متفاوتند یعنی بین افراد مختلف با نژادها و اقوام مختلف هیچ فرقی وجود ندارد و همین‌طور انسان‌ها با هم برابرند، عامل دیگر خود دوستی و احساس رضایت داشتن از آنچه که هستم و هرچه که هستم و همین‌طور شرم و خجالت نداشتن از وجود خود می‌باشد اصولاً می‌توان حرمت نفس را در امور مختلف زندگی شرح داد و افرادی که دارای حرمت نفس پایین هستند در زندگی خود با مشکلات فراوان روبرو می‌شوند.

باوری که افراد از خود دارند، اثرات عمیقی روی جنبه‌های گوناگون زندگی‌شان می‌گذارد. افرادی که عزت نفس بالایی دارند، زیر بار انتقاد خم نمی‌شوند. آن‌ها از اندرز سازنده تشکر می‌کنند. وقتی کسی به آن‌ها ((نه)) می‌گوید هرگز آن را به حساب طردشدگی از طرف دیگران نمی‌گذارند. فردی که عزت نفس پایین دارد منفعل، شکننده و کمتر محبوب است. این افراد به گونه‌ای آشکار به انتقاد حساسیت دارند و به سختی تعریف و تمجید را می‌پذیرند. بنابراین لازم است مدیران همواره در صدد افزایش عزت‌ نفس کارکنان خود باشند.

برای این منظور اقدامات زیر می‌تواند سودمند واقع شود:

  • به کارکنان خود احترام بگذارید؛ هر فردی نیاز به احترام دارد. هر یک از افراد به مورد توجه قرار گرفتن و درک شدن نیاز دارند. مدیران با رفتار محترمانه، گفتگو و گوش دادن موشکافانه و همدلانه در کنار برقراری ارتباط‌های دیداری و دوری از موعظه کردن و استفاده از لحن تحقیرآمیز می‌توانند احترام خود به کارکنان را نشان دهند.
  • سازمان‌ها می‌توانند برای افزایش عزت نفس کارکنان شرایط مساعدی فراهم نمایند. در هر سازمانی لازم است فضایی ایجاد شود که عزت‌نفس کارکنان در آن پرورش یابد. در زمینه نقش و کارکرد عزت‌نفس در سازمان می‌توان موارد زیر را مورد توجه قرار داد:

    تشریک مساعی:

    کارکنان فرصت شرکت در فعالیت‌های سازمانی را داشته و آنان برای مشارکت در آن فعالیت تشویق شوند.

    آزادی عمل:

    اعتماد به افراد که بهترین تلاش خود را در جهت نیل به وظایف خود انجام دهند.

    ارتباطات مؤثر:

    کارکنان با صراحت با یکدیگر رفتار می‌کنند، پنهان کاری در سازمان صورت نمی‌گیرد. هر پرسش صادقانه پاسخ داده می‌شود.

    قدرت بخشیدن و توانمندسازی:

    برای انجام وظایف و مشارکت در تصمیم‌های مدیران سازمان به افراد اختیار داده می‌شود.

    توجه به انسان:

    سازمان از افراد به عنوان یک فرد قدردانی نموده و در برقراری روابط اجتماعی محدودیت‌های عمدی ایجاد نمی‌کند.

    تعهد و مسئولیت‌پذیری کارکنان:

    افراد سازمان تمامی وظایف خود را به نحو کامل و شایسته به پایان رسانند.

تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه

در این پژوهش منظور از  ارزیابی عزّت نفس فرد در سازمان نمره­اي است كه کارکنان به سوالات 10گویه ای پرسشنامة ارزیابی عزّت نفس فرد در سازمان می­دهند .

مولفه های پرسشنامه :

پرسشنامه تک مولفه ای می باشد.

دانلود:
پرسشنامه استاندارد ارزیابی عزّت نفس فرد در سازمان کینگ(2003)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *