پرسشنامه سکوت سازمانی ون داین(2003)
پرسشنامه استاندارد سکوت سازمانی توسط روح الله هنر منددر سال 1393 طراحی شده است و دارای 12 سوال و 2 مولفه در قالب لیکرت است. به منظور سنجش سکوت سازمانی از پرسشنامه استاندارد ون داین (2003) استفاده شده است.
تعریف مفهومی متغیر :
سکوت سازمانی
پرسشنامه موریسن و میلیکن در مفهوم سکوت نشان میدهند:” سکوت سازمانی یک پدیده ساختار یافته اجتماعی می باشد(دن و همکاران ،2009). که در یک سطح سازمانی ایجاد شده است و ویژگیهای سازمانی زیادی بر آن تاثیر گذار است”(اسلاید ،2008)
این ویژگی های سازمانی همچون فرآیندهای تصمیمگیری، مدیریت و یا فرهنگ به تعریف رفتار سکوت برای هر کارمند بر اساس چگونگی درک آن می انجامد. موریسن و میلیکن بیان میکنند هنگامی که بیشتر اعضای یک سازمان درباره موضوعات و مسائل سازمانی ساکت بمانند، سکوت به یک رفتار گروهی تبدیل میشود کهاین پدیده را ” سکوت سازمانی ” می نامند(موریسون و میلیکن،2000).
بر طبق نظر موریسن و میلیکن سکوت سازمانی ” احساس بی ارزش بودن، درک فقدان کنترل و ناسازگاری شناختی” را بوجود می آورد که منجر به کاهش انگیزش، تعهد و رضایت شغلی پایین میگردد(موریسون و میلیکن،2000).
سکوت سازمانی
هنریکسن و دایتون، سکوت سازمانی را بعنوان یک پدیده دسته جمعی تعریف میکنند که افراد مشارکت بسیار کمی را در واکنش به مسائل و مشکلاتی که سازمان با آن روبرو میشود از خود نشان میدهند(گودرزی،1394).
ون داین و همکاران، سکوت سازمانی را به عنوان یک رفتار سازمانی بهاین ترتیب تعریف کردهاند: ” خودداری آگاهانه از اظهار ایدهها، اطلاعات و عقاید مرتبط با کار.”(بهشتیراد،1389)
آرجریس استدلال می کند که هنجارهای قدرتمند و رویههای تدافعی در سازمان وجود دارد که اغلب مانع از گفتن احساسات یا دانستهها از سوی افراد میشود.
زمانی که فرهنگ سکوت در بین اعضای سازمان وجود دارد، آنها به یک تناقض آشکار گرفتار می شوند به طوریکه اغلب کارکنان در مورد حقیقت موضوعات و مسائل درون سازمانی اگاهی دارند اما جرات ابراز حقیقت را به مدیر یا سرپرستشان ندارند(کلافام و همکاران ،2005).
سکوت سازمانی پدیده جدیدی است که در آن کارکنان سازمان به دلایل متفاوت از اظهار نظر با مشکلات سازمان خودداری و امتناع ورزیده و سکوت می کنند(ایلسورس ،2008).
سکوت سازمانی
سکوت سازمانی یک پدیده جمعی و به معنی تمایل كارکنان برای مطرح نکردن نظرات و نگرانی نسبت به مسایل سازمان است(ملوندی،1395).
سکوت سازمانی نوعی عدم مشارکت سازمانی است. سکوت سازمانی شاید به خاطر نوع و شکل سازمان نیز حاصل شود مثلا در سازمان هایی که به شدت به سلسله مراتب پایبند هستند و ساختاری عمودی دارند امکان ابراز ایده و نظر مشکل می شود(موریسون و میلیکین ،2000).
پیندر و هارلوز سکوت سازمانی را خودداری کارکنان از بیان ارزیابی های رفتاری، شناختی و اثربخش در مورد موقعیت های سازمان، تعریف میکنند(افخمی و همکاران،1394).
سکوت سازمانی
و در تعریفی دیگر، سکوت سازمانی اشاره میکند به شرایطی که در آن کارکنان به طور آگاهانه، ایدهها، پیشنهادات و افکار سازنده خود را به طور صریح در مورد سازمان ارائه نمیدهند.
این امر میتواند تأثیر مثبت یا منفی در تحولات و تغییرات سازمان داشته باشد. برای مدیران یک سازمان بسیار مهم است که کارکنان خود را، ترغیب کنند تا نگرانیها، ایدهها و دیدگاههای مختلف را برای ایجاد یک محیط مناسب برای آنها ابراز نمایند (سینارو همکارن ،2013)
سکوت سازمانی یک فرآیند ناکارآمد است که میتواند تمام تلاشهای یک سازمان را از بین ببرد و ممکن است به اشکال مختلف، مانند سکوت دسته جمعی در جلسات، سطوح پایین مشارکت در طرحهای پیشنهادی، سطوح پایین صدای جمعی و غیره رخ دهد(براتی،1389).
مولفه پرسشنامه:
مولفه های پرسشنامه |
سوالات |
سکوت خاموش |
1 تا 5 |
سکوت مطیع |
6 تا 12 |
تعریف مفهومی متغیر :
تعریف عملیاتی:
مولفه:2
سوالات:12
تحلیل بر اساس میزان نمره پرسشنامه:
روایی پرسشنامه:
پایایی پرسشنامه:
منبع:
فرمت:word
تعداد صفحات:5