تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک از حدود سال ۱۹۶۵ آغاز شد که با نوآوری­ هائی مانند EFT به معنای انتقال الکترونیکی وجوه، مصرف کنندگان توانستند پول خود را از طریق ماشینهای خود پرداز ATM دریافت کرده و خرید خود را به وسیله کارتهای اعتباری انجام دهند.

تجارت الکترونیکی عبارت است از فرایند خرید، فروش، انتقال یا مبادله محصولات، خدمات و یا اطلاعات از طریق شبکه ­های کامپیوتر متصل به اینترنت

اقتصاد نوین پدیده جدیدی است که در جریان شکل گیری روند جهانی شدن اقتصاد و همگرایی آن با توسعه کاربری فناوری اطلاعات و ارتباطات در اقتصاد شکل گرفت. در جریان شکل گیری این پدیده، شاهد ظهور ابعاد گوناگونی از پدیده اقتصاد الکترونیکی یا حتی زندگی الکترونیکی هستیم.

تجارت الکترونیک

بهداشت الکترونیکی، بانکداری الکترونیک و خرده فروشی الکترونیکی مثالهایی از تجارت الکترونیک در زندگی روزمره انسانها هستند. از مزیتهای تجارت الکترونیک می­ توان به کمک موثر به جهانی شدن تجارت،. رفع محدودیت های زمانی و مکانی، تسریع در فرایند مبادله، دسترسی سریع و آسان به اطلاعات و تخصیص بهینه منابع اقتصادی اشاره کرد.

.تغییرات عمیقی در روابط اقتصادی بین افراد، شرکت ها و دولت ها به وجود آمده است. مبادلات تجاری بین افراد با یکدیگر، شرکت ها با یکدیگر و افراد با شرکت ها و دولت ها به سرعت از حالت سنتی. خود که عمدتاً مبتنی بر مبادله اطلاعات بر مبنای اسناد و مدارک کاغذی بوده خارج شده .و به سوی انجام مبادلات از طریق بهره گیری از سیستم های الکترونیکی در حرکت است.

تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیکی به دلیل سرعت، کارایی، کاهش هزینه ها و بهره برداری از فرصت ها، .عرصه جدیدی را در رقابت گشوده است. تا آنجا که گفته می شود عقب افتادن از این سیر تحول، نتیجه ای جز منزوی شدن از عرصه اقتصاد جهانی نخواهد داشت.

سهیم بودن در اطلاعات تجاری، حفظ روابط تجاری وانجام مبادلات مالی از طریق شبکه ­های مخابراتی را تجارت الکترونیک گویند

یکی از مفاهیم تجارت الکترونیک حذف مرزها، گمرک ها و واسطه ها و تبدیل شدن به یک دهکده جهانی می ­باشد. در تجارت الکترونیک مرزی وجود ندارد و هیچ فرقی نمی کند که افراد اجناس خود را از یک مغازه در نزدیکی محل سکونت و یا از مغازه ای در قاره­ای دیگر خریداری کنند.

تجارت الکترونیکی باعث افزایش سرعت و حجم مبادلات بازرگانی گردیده و به شکل محسوسی سبب کاهش هزینه خریدار و تولید کننده ، صرفه جویی زمان، جذب بیشتر، حذف واسطه ها و در نهایت سود بیشتر می ­شود.

در این تجارت، فضای طبیعی به فضایی مجازی تبدیل گشته و انسان­ها بدون قرار گرفتن در محدودیتهای زمان و مکان می­توانند با امکانت پیشرفته امروز معاملات خود را بصورت الکترونیکی انجام دهند. در این میان ما به عنوان عنصری فعال و موثر در نظام جهانی باید به دو سلاح مجهز شویم:

١ – اقتصادی پویا و فعال

 ٢-. قانونمندی و ضوابطی نوین و از پیش تعیین شده. چرا که اگر این امر محقق نگردد، برخورد انفعالی ،خود موجب بروز خسارات جبران ناپذیری به اقتصاد کشور می گردد.

تجارت الکترونیکی درون سازمانی

تجارت الکترونیکی درون سازمانی عموما در شبکه های اینترنت یا پورتالهای سازمان انجام می­شود به طوری که تمام فعالیت های داخل سازمان از جمله مبادله محصولات، خدمات یا اطلاعات در واحدهای مختلف سازمان ویا بین افراد آن سازمان را شامل می ­شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *