پرسشنامه استاندارد اصول ISO 9000 لی و همکاران(2009)

پرسشنامه استاندارد اصول ISO 9000 لی و همکاران(2009)

پرسشنامه استاندارد اصول iso 9000 توسط لی و همکاران در سال 2009 طراحی شد. ودارای 26 سوال در 8 بعد می باشد.

ایزو ۹۰۰۰ شامل ایزوهای زیر می‌باشد:

  • ایزو ۹۰۰۰:۲۰۰۰ – سیستم مدیریت کیفیت – واژه نامه‌ها و بنیان‌های اساسی اعطا. این بخش به تعریف دقیق خود استاندارد و شرایط اعطای استاندارد می‌پردازد و هسته اصلی استانداردهای خانواده ایزو ۹۰۰۰ محسوب می‌گردد.
  • ایزو ۹۰۰۱:۲۰۰۰ – سیستم مدیریت کیفیت – شرایط معنی دار شدن استفاده از این استاندارد برای هر نوع طراحی سازمان، بخش رشد و بهره وری، تولیدی، نصب سیستم‌ها و ارائه خدمات یا تامین کنندگان هر نوع خدمتی. به عبارتی این نوع ایزو شرایطی را خواستار می‌شود که سازمانها باید داشته باشند تا رضایتمندی مشتریانشان را جلب کنند.
  • ایزو ۹۰۰۴:۲۰۰۰ – سیستم مدیریت کیفیت – راهنمای بهبود مستمر – این بخش به بهبود مستمر در سیستم می‌پردازد و راهنمایی‌هایی برای بهبود مستمر و بالابردن شفافیت کار سیستم و همچنین به بلوغ رساندن سیستم دارد.

اعضای قبلی استانداردهای خانواده ایزو ۹۰۰۰ (شامل ایزو ۹۰۰۱ , ۹۰۰۲ و ۹۰۰۳) امروزه در غالب ایزو ۹۰۰۰ مجتمع شد اند و هر شرکتی که ادعا می‌کند دارای ایزو ۹۰۰۰ می‌باشد، در واقع بیشتر دارای ایزو ۹۰۰۱ می‌باشد.

دانستن این نکته خالی از لطف نیست که خود سازمان ایزو به هیچ عنوان صادر کننده ی اعتبار نامه به شرکت یا سازمانی نیست بلکه تعیین کننده ی خطوط استانداردها میباشد صدور این اعتبار نامه ها بر عهده ی شرکتهای دیگری است که البته سازمان بررسی ایزو CASCO این شرکتها را تایید میکند

تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :

استاندارد ایزو ۹۰۰۰ یکی از اعضای استانداردهای سیستم مدیریت کیفیت است. امروزه نیاز بسیاری از سازمان‌ها به این استانداردها بسیار تامل برانگیز است و به عبارتی یکی از شاخصه‌های استاندارسازی نحوه مدیریت کیفیت سازمان‌ها در سطح جهانی می‌باشد. اولین شاخه اصلی این خانواده ایزو ۹۰۰۱ می‌باشد

تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه

در این پژوهش منظور از  اصول iso 9000 نمره­اي است كه کارکنان به سوالات 28 گویه ای پرسشنامة اصول iso 9000  می­دهند .

پرسشنامه استاندارد اصول ISO 9000 لی و همکاران(2009)

مولفه های پرسشنامه :

مولفه های پرسشنامه                                            سوالات
رهبری 1 تا 3
مشارکت کارکنان 4 تا 6
تمرکز بر مشتری 7 تا 9
رویکرد سیستمی به مدیریت 10 تا 12
بهبود مستمر 13 تا 14
رویکرد واقعی به تصمیم گیری 15 تا 17
شراکت متقابل سودمند با عرضه کننده 18 تا 20
پیامدهای عملکرد 21 تا 26

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *